Nordisk Infrastruktur 1
LEDARE Persontrafikmässan pekade ut färdriktning
för kollektivtrafiken I årets sista nummer av Nordisk Infrastruktur gör vi bland annat ett nedslag i en av årets höjdpunkter inom kollektivtrafiksbranschen, Persontrafikmässan. Det var första gången som undertecknad besökte mässan som anses vara en av Sveriges viktigaste mötesplatser när det kommer till frågor för kollektivtrafiken. De diskussioner och samtal som förs och de frågor som tas upp är av tyngsta vikt för samhällets fortlevnad och funktion. Det blir något form av uppvaknande och faktiskt en liten besvikelse över att det inte är ett större medieuppbåd på plats för att ställa frågor och bevaka, det här är ju ändå så mycket större än bara kollektivtrafiken, det handlar om hela vår infrastruktur. Men Nordisk Infrastruktur var naturligtvis på plats på Persontrafik 2018 och vi rapporterar från mässan i ett fylligt reportage här i tidningen. Nu blev det ju också ett besöksrekord och det är tydligt att intresset för kollektivtrafikens utmaningar och framtid har ökat starkt. Mohamed Mezghani, Generalsekreteraren för UITP Global Public Transport Summit, som för övrigt hålls i Stockholm i juni, är tydlig i sitt föredrag om framtiden. Hur ska vi klara alla transportbehov samtidigt som det krävs miljövänliga lösningar? Han pratar vidare om utmaningarna i mångmiljonstäder, där omfattande byggnationer av kollektivtrafik är ett måste, och att det kanske kan lösas med hjälp av eldrivna fordon som till exempel bussar. Stockholm är en av Europas snabbast växande städer tillsammans med Oslo och Zürich. Huvudstaden kommer säkerligen ställas inför större utmaningar med tiden. Det finns i alla fall inte en enda magisk lösning, den saken är säker. Idag tar det 120 procent längre tid att åka med kollektivVolvo 7900 Electric på Persontrafikmässan, laddas vid varje ändhållplats av en så kallad pantograf. Intresset för helelektriska bussar blir allt större. Foto: Robert Gabrielsson trafik än vad det gör att ta bilen. Det är i många fall också dyrare även om du reser ensam i bilen. Att få människor i ett västerländskt industrisamhälle att välja något som är både dyrare och mer obekvämt bör klassas som den största utmaningen. Men vi har ändå god kapacitet att anpassa sig till nya levnadsförhållanden, det syns inte minst i relation till ny teknik och utveckling. I detta nummer har vi också tagit ett större grepp kring broar och pågående byggnationer. Vi kollar återigen läget i arbetet med både Hisingsbron som knyter ihop stadsdelarna i Göteborg och Getingmidjan som ska underlätta för Stockholms trafikanter, samt hur brounderhåll och inspektioner kan komma att se ut i framtiden. Det är en svår balansgång mellan nybyggnationer och rivningar av broar, där kanske många av dem skulle kunna stå kvar i fem till tio år till istället för att rivas. Ibland tas beslut om rivning kanske lite för lätt och att bygga en ny bro är en stor investering. Med hjälp av bättre mätsystem och kontinuerligt underhåll kan man hålla undan den investeringen några år vilket kan vara särskilt önskvärt när en bro har ett starkt kulturvärde eller om det är tufft ekonomiskt. n Robert Gabrielsson Skyddar dig och ditt fordon Är ditt fordon skyddat mot brand? Fogmaker är helautomatiskt och kväver snabbt en begynnande eld i motorutrymmet med vattendimma under högtryck. En trygg investering för människa och fordon. fogmaker.com NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 • 7