Nordisk Infrastruktur 1
BLOCKCHAIN Blockkedjetekniken är ett neutralt dec
entraliserat verktyg för överföring av värde. En central funktion är att varje transaktion bokas på blockkedjan och kan inte ändras i efterhand. Fotograf: Markus Spiske Blockchain banbrytande för sjöfartens globala supply chain Text: Hanna Engström Många mellanhänder, brist på transparens, omfattande manuellt pappersarbete och höga merkostnader är faktorer som sjöfartsindustrin brottas med. Nu satsar Maersk tillsammans med IBM på att samla branschen kring ett ekosystem baserat på den allra senaste teknologin – blockchain. Blockkedjetekniken är mest känd som den tekniska grundplåten för kryptovalutan Bitcoin. Men dess användningsområde är betydligt bredare än så. Ett exempel är den plattform som IBM och Maersk har byggt tillsammans för att gynna samtliga aktörer inom sjöfartens supply 44 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 chain. Tack vare blockkedjan kan köpare, säljare och kunder – via en och samma kanal – följa lasten och varorna i realtid. Decentraliserad transparens Blockkedjan är ett neutralt verktyg för att lagra och överföra värde och information. Utmärkande är det decentraliserade peer-to-peer system som inte kräver några mellanhänder. Transaktionerna är öppna för alla användare men med integritet för den enskilde. Tack vare blockkedjetekniken skapas digitala verifikationer där delarna i kedjan bekräftar varandra. Loggade transaktioner kan inte ändras i efterhand vilket förhindrar att data manipuleras. Premisser i branschen För att förstå bakgrunden till Maersks satsning på blockkedjetekniken behöver man titta närmare på hur branschen fungerar. 90 procent av alla varor inom den globala handeln transporteras sjövägen varje år. Industrin präglas av många mellanhänder, dålig insyn, hög risk och ineffektiv administration. Till exempel så involverar en transport av blommor från Kenya till Europa upp till 30 olika företag eller enheter, mer än 100 personer och ofta 200+ informationsutbyten, varav merparten sker manuellt. Att digitalisera pappers- och behörighetsflödet i en sådan process kan därför minska både den tidskrävande, manuella dokumenthanteringen och risken för misstag. Partnerskap med IBM I januari 2018 meddelade Maersk att man utvecklade en plattform tillsammans med IBM i syfte att digitalisera den globala handeln. Åtta månader senare lanserades TradeLens – en öp