Nordisk Infrastruktur 1
BROAR Forskning ger ny metod för statusbedömning
av broar När underhållet blir för kostsamt tas beslut om rivning och ibland nybyggnation som är fallet med Gamla Lidingöbron. Foto: Robert Gabrielsson Text: Robert Gabrielsson Med hjälp av inspektioner och underhållsarbeten förhindras den katastrof det skulle innebära vid ett eventuellt broras. Mätteknikerna utvecklas men förmågan att tyda resultat och data har halkat efter. Därför arbetar nu forskare på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) med att koppla ihop mätinstrumentens resultat och teoretiska nedbrytningsmodeller med det faktiska skicket på de svenska broarna. Broar dimensioneras för att klara en livslängd på 40, 80 eller 120 år beroende på typ av bro och trafikslag. 58 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 Påfrestningar ökar generellt i samband med att vi blir fler människor och det i sin tur ökar trafiken på broarna. Precis som i övriga samhället är hållbarhet en högst aktuell fråga även när det kommer till underhåll och nybyggnationer av broar. – På konferensen IALCCE (Life-Cycle Civil Engineering) diskuterade man bland annat att vi skulle börja dimensionera broar för 300 år. Ur en hållbarhetssynpunkt bör vi behålla och köra broar så länge som möjligt och jag tycker att det ibland tas beslut om rivning och nybyggnationer lite för lätt, säger John Leander forskare på avdelningen för bro- och stålbyggnad vid KTH. Ett nytt sätt att bedöma status på broar I stort har man bra koll på broarnas skick i Sverige som inspekteras minst var sjätte år. De flesta inspektioner är okulära och när man väl börjar mäta med mer avancerade metoder har det gått långt. När det gäller rost i stålkonstruktioner kan man till exempel använda ultraljud eller röntgen för att få fram hur mycket av materialet som är kvar. Rost kan vara svårt att hitta, särskilt om det rostar inifrån. På KTH vill man istället att mätningarna ska berätta mer om yttre påfrestningar, töjningar och accelerationer. – Vill vi veta hur bron beter sig av den verkliga belastningen. Idag när Trafikverket ska bedöma en bro gör en konsult en teoretisk beräkning. En annan firma gör inspektionen och ibland kan det vara överensstämmande och ibland kan det skifta. Vi arbetar med att försöka sammanfoga och säkerställa dessa resultat, att få en mer tillförlitlig bild av hur bron mår, säger John Leander. Att sammankoppla metoder Utvecklingen av mätinstrument har gått snabbt och det finns många som vill utveckla sensorer och akustiska instrument.