AMES 1
OMSLAGSPROFIL REGIONENS AFFÄRSMAGASIN NUMMER 9 20
17 2 NTC Crossfit Som en träningstokig familj Företagslöpning Frida Södermark Karl Eklöf Vd på Stadium LHC Healthcare Sjukvård, friskvård och rehabilitering Tema: Träning, Sport & Hälsa Marknadsskola, Krönikor, Technopolis, Resetips m.m. Retail is detail – Det säger Karl Eklöf, vd på Stadium. Karl är intresserad av detaljer och något av en perfektionist, samtidigt som han vill att det ska gå fort och vill prova nytt. Med Karl som vd sedan två år firar Stadium nu 30 år som sportkedja. att hitta sina egna svar Retail is detail TEXT: KARIN WIKLUND FOTO: BJÖRN LISINSKI S tadium är en stor sportkedja men så har det inte alltid varit. Karl Eklöf, Kalle, som är vd berättar. – Huvudkontoret för Stadium ligger i Norrköping. Det var där allt startade. Min pappa fick möjligheten att köpa sportaffären Spiralen sport år 1974, samma år som jag föddes, berättar Kalle – Nu är vi den största sportkedjan i Sverige och det har varit en otrolig resa! Några framgångsrika år efter att pappa Eklöf köpt Spiralen sport kom hans bror Bobo med i verksamheten. Tillsammans förändrade de hur en sportaffär fungerade. – Tidigare var det före detta idrottsmän som startade sportaffärer. Min pappa kom från en bakgrund i handeln och hans föräldrar var livsmedelshandlare, berättar Karl. – Förändringen de gjorde i sportaffären var att göra den mer lik livsmedelsaffärer, med volymexponering där man faktiskt kunde gå runt och klämma och känna på varorna och prova själv. Innan var det butikspersonalen som plockade fram varorna åt kunderna. Efter några år hade Spiralen sport etablerat sig 20 ordentligt i regionen. – Det var nästan som ett utflyktsmål. Det kom kunder från Finspång, Motala och Linköping för att handla i just den här affären, säger Karl. – Min pappa och hans bror ville expandera och de köpte två butiker i Stockholm, Race Marine 1983 och Red Devil 1986. NÄR DE SKULLE STARTA den tredje butiken i Stockholm började de fundera på att döpa den till något nytt. – Hösten 1986 blev det The Stadium, berättar Karl. – De hade många namnförslag uppe och ganska tidigt fick pappa förslaget The Stadium presenterat för sig. 25 mars år 1987 var sportkedjan The Stadium född, berättar Karl. Inredningen i Stadiums butiker är numera så etablerad att man som kund nästan inte tänker på det, men det var förstås en genomtänkt design när det började. – Michael Jordan och löparbanor var hett när Stadium började och det reflekteras än idag i inredningen, fast det tar sig uttryck på olika sätt, berättar Karl. – Vi har förstås moderniserat allt eftersom, till exempel finns våra löparbanor kvar men har skiftat färg genom året. Det är fortfarande en stark igenkänningsfaktor i Stadiumbutiker. EN INREDNINGSDETALJ som kommit att bli viktig är att sätta bilder på både kvinnliga och manliga idrottare på väggarna i butikerna. Jämställd idrott är något som ligger Karl och hela företaget varmt om hjärtat. Det syns inte minst i Fill the stadium-kampanjen som har pågått under sensommaren. – Vi har ett stort socialt engagemang i företaget och i vintras började vi fundera på vad vi kunde göra för att ytterligare engagera. Vi vill inte bara göra reklam för en vara och ett pris. Vi vill vara med och påverka, säger Karl. – Jag tog kontakt med Riksidrottsförbundet och ville ha en dialog om hur vi tillsammans kunde utveckla jämställdheten inom idrotten. Kampanjen går ut på att få våra kunder och andra att skicka en klapp, per sms, till ett nummer. Ordet klapp eller klapp-emojin. – Tanken i det är att vi ska klappa fram tjejerna och vi sade att när vi har fyllt Sveriges nationalarena med klappar så ska Stadium skänka en