AMES 1
FÖRARLÖSA BILAR OCH ELDRIVNA HELIKOPTRAR Hur ska
vi transporteras i framtiden? Blir det eldrivet eller inte och kommer vi själva att få styra dessa fordon? Frågorna hopar sig och därför har tekniksidan tagit en extra titt på Dysons kommande elbil, en Volocopter och en självstyrande Lexus. TEXT: ULF HJELTING VOLOCOPTER Det tyska företaget E-volo har utvecklats den första eldrivna helikoptern som de valt att döpa till Volocopter. Företaget finns i Karlsruhe, det vill säga samma stad där Karls Drais år 1817 visade upp cykel och där Carl Benz år 1885 visade upp den första bensindrivna bilen. En Volocopter har plats för två personer och den navigerar via GPS. Det som skiljer från en vanlig helikopter är att en Volocopter inte har något stjärtroder, utan styrs via 18 små propellrar och den påminner starkt om en drönare i utformningen. Dubais flygplats har visat intresse för farkosten som de 2030 planerar ska transportera var fjärde passagerare som flygtaxi. Idag har denna Volocopter en räckvidd på 30-minuter flygtid och kan så att säga ”hoppa” mellan två GPS-noder. En testflygning genomfördes i slutet av september i år i Dubai – dock utan passagerare och farkosten nådde då en flyghöjd på 200 meter. n DYSON Tesla, Nissan, Volkswagen, Ford, Fiat och snart även BMW. Självfallet handlar det om att utveckla elbilen till något som ska ta över bilmarknaden efter det att bensin, diesel och gasdrift fasats ut. Nu säger Dyson och företagets grundare Sir James Dyson att de ska utveckla en ”radikalt annorlunda elbil”, i varje fall vad det gäller design. Exakt vad det kommer att innebära vill Sir James Dyson inte avslöja. Dock är motorn redan utvecklad, men ännu har ingen prototypbil byggts. Lansering av denna ”radikalt annorlunda elbil” planeras redan till 2020. Inget pris är satt och framtiden får utvisa hur annorlunda denna elbil kommer att bli. En utvecklingssumma om 2,7 miljarder dollar är avsatt till detta elbilsprojekt och över 400 ingenjörer arbetar redan i projektet. Idag tillverkar Dyson bland annat dammsugare, hårfönar, handtorkar och värmefläktar. n LEXUS LS 600HL Hur ska framtidens bilar köras? Ska det vara som idag med en förare eller kommer bilarna att styra själva? Mycket talar för att det kommer att bli det sistnämnda. Flera bilföretag håller därför på och utvecklar förarlösa/befriade bilar. Ett av dessa företag är Toyota vars high end-märke Lexus planeras att bli först ut med denna typ av självstyrning. I skrivande stund har en Lexus faktiskt utrustats med två rattar, just för att testa vad Toyota kallar för ”chauffeur” och ”guardian” och som enkelt förklarat är två olika inställningar för hur en framtida förarlösbil kan utrustas. Allt är ännu på utvecklingsstadiet och när detta system kommer att införas i serietillverkade bilar är ännu inte fastställt. Testerna har dock utfallit väl och räkna med att det inom en snar framtid kommer att bli verklighet. Idag har exempelvis redan Tesla ett liknande system i sina elbilar. n 54