AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: JONAS KÄLLGREN PLAYBOYGRUN
DAREN HUGH HEFNER DÖD 3 000 RYSKA TROLLANNONSER Facebook tog emot 3 000 ryska annonser från ungefär 470 fejkade konton i samband med USA-valet förra året, det berättade företaget i början av september. Majoriteten av annonserna stödde inte någon specifik kandidat utan fokuserade snarare på att sända och förstärka splittrande budskap, allt från ras-relaterade frågor till vapenlagstiftning och invandringspolitik. Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg la i ett senare uttalande fram nio punkter där han benade ut hur företaget nu ska arbeta för att motverka den här typen av propaganda i framtiden. Det viktigaste var nog de här två uttalandena. – Vi ska göra politisk reklam mer transparent. När någon köper politiska annonser på tv eller andra medier är de enligt (amerikansk, red. anm.) lag skyldiga att avslöja vem som betalat för dem. Men du vet fortfarande inte om du ser samma meddelanden som alla andra. Facebook kommer att sätta en ännu högre standard för öppenhet. Vi ska inte bara avslöja vilken sida som betalat för en annons, när man besöker en annonsörs sida ska man även kunna se alla annonser som de kör för närvarande för någon publik på Facebook. Vi kommer att rulla ut det här under de närmaste månaderna, och vi kommer att tillsammans med andra arbeta för att skapa en ny standard för öppenhet i online-politiska annonser. n Hugh Hefner, den legendariske grundaren av Playboy, blev 91 år gammal. För 64 år sedan grundade han vad som kom att bli en av det sena 1900-talets mest inflytelserika tidskrifter och en koncern som numera omsätter över en miljard dollar om året. Utviksbilder, absolut, men vad Playboy även gjorde var att ge en plattform för skribenter och författare som Ray Bradbury, Charles Beaumont, John Updike, Ian Fleming, Joseph Heller, Gabriel Garcia Marquez, Margaret Atwood, Jack Kerouac och Kurt Vonnegut. – Min far levde ett exceptionellt och imponerande liv som en medie- och kulturpionjär och en ledande röst bakom några av de viktigaste sociala och kulturella rörelserna i vår tid, för att förespråka yttrandefrihet, medborgerliga rättigheter och sexuell frihet. Han definierade en livsstil och etos som ligger i hjärtat av Playboys varumärke, ett av de mest igenkännliga och varaktiga någonsin. Han kommer att saknas av många, bland annat hans fru Crystal, min syster Christie och mina bröder David och Marston och alla vi på Playboy Enterprises, säger Hugh Hefners son Cooper Hefner, kreativ chef för Playboy Enterprises, i ett uttalande. n TWITTER DUBBLAR ANTALET TECKEN IKEA HÄNGDE PÅ APPLE Mikrobloggen Twitter har länge haft sin begränsning på 140 tecken som unique selling point, men nu blåser förändringens vindar. I slutet av september började företaget att rulla ut den nya begränsningen 280 tecken per tweet till användarna. Twitters produktchef Aliza Rosen kommenderade det i en bloggpost. – Vi förstår att många av er som har twittrat i flera år kan ha en känslomässig koppling till 140 tecken – vi kände det också. Men vi såg kraften i vad förändringen kommer att göra 58 och blev kära i denna nya, fortfarande korta, begränsning. Vi är glada att dela det här idag, och vi kommer att hålla er uppdaterade om vad som kommer sedan. Frågan är om detta är lösningen för tjänstens, som den senaste tiden kritiserats hårt för att ha en alltför tillåtande attityd gentemot trakasserier och rasism, lönsamhetsproblem. Många högprofilerade twittrare har lämnat tjänsten de senaste åren på grund av det hårdnande debattklimatet där. n Reklambyrån Acne har fått till en del succéer genom åren. Med Ikea var det senast kampanjen om deras blå plastkasse, när den mer eller mindre plagierades av lyxmärket Balenciaga. Nu har de även hakat på Apples lansering av de nya Iphone-modellerna, genom en kampanj som tog fasta på att Ikea erbjuder produkter som kan tillhandahålla trådlös batteriladdning (något som Iphone inte kunnat nyttja tidigare). Under en endagskampanj marknadsförde man sålunda lampan Riggad, med Ikeamodifierade varianter på välkända Applebudskap. Copytexter som “This charges everything”, “One more thing… it’s also a lamp” och “Link different” prydde bilder på just Riggad. – En av fördelarna med att vara ett varumärke under 2000-talet är möjligheterna med sociala medier. Att vi kan reagera på och ta del av världsomspännande händelser och skapa forum för diskussion, säger Jeroen Hubert, global kommunikationschef hos Ikea Group, i en kommentar. n