AMES 1
miljon till Riksidrottsförbundet, förklarar Karl.
– Det handlar alltså om Friends arena med 50 000 platser. Nu är vi uppe i över 100 000 klappar. Responsen har varit överväldigande och det är jättekul att kunna engagera på det viset! Vi har fått mycket positiv respons. Folk har mejlat och sms’at och tackat för att vi gör det här. PENGARNA TILL RIKSIDROTTSFÖRBUNDET är öronmärkta för särskilda insatser för jämställdhet. – Det är en del pengar till utbildning om jämställdhet inom idrott, berättar Karl. – Men jämställdhet inom idrott handlar om mer än så. Det handlar också om att ha råd att idrotta. Det är långt ifrån alla som har möjligheten att åka iväg på skidsemester eller utöva dyra sporter. Det är också något som engagerar oss. Stadium har ordnat ett sportläger för barn i Norrköping varje år sedan 1995. – Stadium Sports Camp är ett läger där barn ska få möjlighet att prova på olika sporter. Det är ingen elitsatsning, det är till för att barn ska röra sig, ha kul och kanske hitta någon sport de fastnar för, berättar Karl. – I Norrköping deltog i år, under 4 veckor, cirka 7 000 barn på lägret och vi startade ett läger i Halmstad också, där det var 1 000 deltagare. Pengarna som kommer in från lägret går tillbaka till föreningslivet. – Stadium Sports Camp är ett svb- bolag (ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning, red. Anm.), helt skiljt från ordinarie verksamhet. Alla pengar går tillbaka till de föreningar som hjälper till med arrangemanget och till satsning på nästa års läger, säger Karl. – Lägret i Halmstad hade inte lika många olika idrotter och inte lika många deltagare eftersom det var första året vi arrangerade lägret. Vi får känna oss fram lite och prova vad som fungerar. DET ÄR LITE SÅ KARL OCH STADIUM jobbar. – Vi behöver prova nya saker och vi behöver se vad vi får för resultat. Nu håller vi på med ett projekt där vi ska ställa ut digitala skärmar i butikerna där kunderna ska kunna se vårt sortiment online och göra beställningar direkt i butiken. Om det faller väl ut kan det bli så i alla butiker, berättar Karl. – Tanken är att göra det sömlöst för kunden, att man ska kunna handla hur man vill i våra butiker. Varje butik har ju ett begränsat sortiment medan vi har 20 000 artiklar i vår onlinebutik. På det här sättet kan kunderna få tillgång till hela Stadiums sortiment fast butiken de är i kanske bara har 6 000-7 000 artiklar. HUR STORT OCH VILKET sortiment butikerna har varierar både med storleken på butiken, med vilket format det är på butiken och var den ligger. – På Stadium Outlet har vi inget sortimentlöfte, där är det istället ett prislöfte om att produkterna som finns där ska vara 40-70 % billigare än de annars är ute på marknaden. På vanliga Stadium har vi ett sortimentlöfte. Det innebär att sådana butiker ska tillhandahålla ett visst sortiment, till bästa pris förstås, berättar Karl. På Stadium har vi 50 % selected brands som Nike, Adidas, och så vidare och 50% utgörs av exclusive brands, det vill säga våra egna varumärken som vi själva designar. Till exempel SOC, Everest, Warp och Race Marine. Stadium har höga krav på produkterna de ska sälja, och på de som tillverkar dem. – Det är viktigt för oss att våra varor är av bra kvalitet, design och är till bästa pris, säger Karl. 21