AMES 1
»Stadiums vision är att aktivera världen. Vi vill
inspirera till ett aktivt liv. Det gäller inte bara genom att tillhanda hålla kläder och utrustning för idrott, det gäller på ett politiskt plan också.« – Sen har resan gått vidare. Vi har pratat om företaget hemma vid köksbordet och någonstans har det nog alltid funnits en tanke om att jag kanske skulle ta över efter pappa någon gång. Jag har jobbat mycket ute i verksamheten, i butiker. Jag har hunnit med att göra allt från att jobba på lagret till att vara ansvarig för skoavdelningen och att vara butikschef. HAN HAR ÄVEN VARIT LANDSCHEF i Danmark, försäljningschef, logistikdirektör, expansionschef och vice vd. – Vi fanns på den danska marknaden i 16 år men det var inte riktigt rätt för oss och ibland måste man kunna ta det beslutet och stänga ner, berättar Karl. – Det var ett tufft beslut att stänga, framförallt när det kom att handla om personalen. Det är tufft att behöva säga upp folk men som tur var löste vi det på bästa sätt så att nästan så gott som alla i hela den danska organisationen fick nya jobb. Det är mycket roligare när man får bygga upp och starta nytt! Karl har jobbat utanför Stadium också, ett litet tag. – Jag fick förmånen att jobba på McDonald’s en period när Mats Lederhausen tog över efter sin pappa. Det var jättenyttigt! Jag gjorde allt från att stå i köket till att jobba på kontoret, berättar han. – En annan mycket lärorik tid var på Nike, på deras huvudkontor i Oregon i USA. Jag fick till och med träffa grundaren medan jag var där. EFTER 14 ÅR UTANFÖR NORRKÖPING, i både USA, Danmark, Malmö, Göteborg och Stockholm, kom Karl tillbaka. – Pappa ringde en dag och sade att han ville att jag skulle komma hem. Han ville börja varva ner och sluta jobba operativt, berättar Karl. – 2007 flyttade jag hem till Norrköping. När pappa slutade som vd tog vi in en extern vd under ett antal år. Runt 2007, när Karl kom tillbaka till huvudkontoret i Norrköping, hände mycket i företaget. – 2006 byggde vi vårt centrallager i Norrköping. Innan hade vi distribuerat varorna direkt till butikerna men nu samlar vi allt på en punkt och kan skicka ut till butikerna allteftersom de säljer, berättar han. – När jag kom till huvudkontoret startade vi upp en försäljningsavdelning, i samma veva som vi startade vår onlinebutik. Vi hade ingen försäljningsavdelning innan. Jag blev försäljningschef samtidigt som jag var vice vd. Jag var också logistikdirektör under åtta år. Karl är intresserad av detaljer och är något av en perfektionist, samtidigt som han vill att det ska gå fort och vill prova nytt. – Retail is detail. När vi testar nya saker är det viktigt att vi följer upp. Vad hände? Vad fick det för konsekvenser? Fungerar det bra ute i butiken? Jag tycker att det är viktigt att åka runt och träffa de som jobbar där ute, säger han. – Jag tycker det är viktigt med synligt ledarskap. Det är inte meningen att jag ska sitta i ett kontor och bestämma. Vi kallar vårt kontor i Norrköping för servicekontor i stället för huvudkontor. Vi är till för att serva butikerna så att de kan göra sitt yttersta för våra kunder i butikerna. 2015 SLUTADE DEN EXTERNA vd:n och diskussionerna om vem som skulle ta över började. – Det var inte självklart att det skulle bli jag. Det fanns andra kandidater med i bilden men hösten 2015 tog jag över rollen som vd. Och jag älskar det här. Avslutar Karl. n 23