AMES 1
REGIONEN FINSPÅNG Stora styrelsedagen Gränges vin
ner hederspris Sven-Olof Johansson. DEN 28 NOVEMBER är det återigen dags för stora styrelsedagen. Årets tema är ”Våga vinna”. Moderator för dagen är Günther Mårder. Günther som idag är vd för Företagarna, arbetar i styrelsen för flera bolag är också vice ordförande i StyrelseAkademien Stockholm. Årets talarlista är som vanligt diger. AGNETA OLSSON Om Agneta Olsson sägs det: Agneta är ärlig och inspirerande och levererar i ett medryckande tempo med mycket aha-upplevelser, insikter och energi. Prestigelöst blandas forskning med anekdoter och egna erfarenheter. PER LANGE är en av de mest anlitade talarna inom försäljning och motivation. Per Lange har utbildat tusentals medarbetare och chefer och föreläst för hundratusentals människor över hela världen. När han nyligen höll en föreläsning för Googles huvudkvarter i Silicon Valley fick han omdömet: ”The speech was extremely well received. The most effective sales training we’ve been through.” PELLE TORNELL ”Utveckla styrelsens beslutsförmåga”. De flesta SME-företagen skulle kunna dubbla sin omsättning och lönsamhet på tre år om de systematiskt tillämpade de bästa metoderna, verktygen och principerna THOMAS AHRENS Han är smålänningen som forskade om tillväxtföretag innan begreppet fanns. Han skapade tillväxtkonceptet, grundade Ahrens & Partners 1991 och Ahrens University 1995. Han talar på temat ”Sitt inte på läktaren – ner i depån och jobba” Styrelsearbete i snabbväxande företag kräver disciplin, tempo och flexibilitet! SVEN-OLOF JOHANSSON Välkänd affärs- och finansprofil, bördig från Ödeshög, vd i Fastpartner. Talar över huvudämnet ”Att våga vinna!” n Källa www.styrelseakademien.se VRETA KLUSTER Kor som väger sig själva och självstädande ladugårdsgolv SMART FARMING GENOMFÖRS för fjärde året i rad, denna gång på temat stallar och djurhållning. – Vi är mycket nöjda med dagen, det kunde inte blivit bättre! Det var en bra mix av smarta företagsexempel, forskning och framtidsspaningar, diskussioner och minimässa, säger Helene Oscarsson, vd Vreta Kluster. Dagen inleddes med tänkvärda ord från Sten Grahn, Swerea. Han menar att det är dags att alla flyttar sitt fokus från produktion till att leverera värde för kunden. Tekniska plattformar kan hjälpa till att arbeta branschöverskridande och på så sätt hitta nya, smarta lösningar som levererar mer 4 värde till kund och som innebär att man kan utnyttja befintliga resurser i fler säsonger och på fler sätt. Exempelvis kanske lantbrukaren kan hyra ut sin åkermark till skidföreningar under vinterhalvåret? Stora delar av dagen innehöll exempel på innovativa lösningar för ett effektivare och säkrare lantbruk. Henric Österlund på Hencol. visade en lösning som med hjälp av taggar i öronen och en anpassad vågstation framför exempelvis en vattenkopp låter korna väga sig själva löpande under dagen utan att de vet om det. Tack vare denna teknik kan lantbrukaren bland annat följa djurens tillväxt för en effektivare anpassning av utfodringen. Rengöring i stallarna är en annan utmaning för lantbrukare. Moving Floor presenterade sin produkt med inspiration från fordonsindustrin. Med hjälp av rullband rör sig golvet för att rengöra kalvboxar och liggbås och förhindra bakterietillväxt. – Om kornas gödsel försvinner inom två timmar minskar ammoniakhalten i stallarna med 90 - 95 procent. Produkten sköter all daglig rengöring av stallarna och de lägre ammoniaknivåerna skapar bättre arbetsmiljö för djurskötarna, säger Peg Söderberg, Moving Floor. n Källa: www.vretakluster.se PÅ MINDRE ÄN ett år har kännedomen om Gränges ökat med över 30 % bland ingenjörer och ekonomer. Det är den största ökningen ett företag åstadkommit på ett år sedan Universum startade sina undersökningar. För detta vann Magnus Carlström, SVP Human Resources på Gränges, hederspris inom employer branding. ”Han lyckas genom gedigen kunskap, en stark arbetsinsats och hög ambition lyfta företaget från mycket låg till hög attraktivitet på talangmarknaden på ett effektivt sätt under kort tidsrymd. Han gör detta genom att involvera ledningen samt genom att spegla det djup och den bredd av möjligheter som finns inom företaget.” Så löd den formella motiveringen när Magnus Carlström, SVP Human Resources på Gränges, tilldelades ett hederspris inom employer branding. För mig är detta ett bevis på att vi har en stark företagskultur i Gränges som behöver kommuniceras bättre. Utmärkelsen ger ytterligare energi och vi kan nu jobba ännu mer medvetet med detta, säger Magnus Carlström och fortsätter: Gränges är ett globalt och snabbt växande företag som kan erbjuda goda utvecklingsmöjligheter och intressanta arbetsuppgifter. Vi behöver förmedla detta på ett modernt och bra sätt. Att erhålla ett nationellt pris i sammanhanget är hedrande men även ett kvitto på att vi är på rätt väg i detta arbete. Bakom utmärkelsen ligger Universum som årligen genomför Sveriges största karriärundersökningar bland såväl studenter som yrkesverksamma och de uppmärksammar personer och företag som sticker ut från mängden genom sitt arbete med employer branding. Universum baserade sin motivering med att Magnus Carlström hösten 2016 antog utmaningen att öka den låga kännedomen om Gränges bland Sveriges ingenjörer och ekonomer, och att han uppnådde resultat över förväntan. Enligt Universums studie ökade kännedomen med över 30 % på mindre än ett år, vilket är den största ökningen som ett företag åstadkommit på ett år sedan studien startade 1988. n källa: www.granges.com