Struktur- och investeringsfonder 2019 1
Ny framtid för Världens Längsta Linbana NORSJÖ KO
MMUN Detta projekt ska bidra till att göra Världens Längsta Linbana intressant för ny – och förnyad – verksamhet och därmed stärka förutsättningarna för fortsatt utveckling av besöksnäringen i området. Världens längsta linbana byggdes för att säkerställa Boliden AB:s malmtransporter från Kristinebergsgruvan till smältverket i Boliden. Transporterna var kostsamma och försvårades ytterligare vid andra världskrigets utbrott. Olika transportlösningar utreddes och valet föll till slut på att bygga en linbana för transporterna. Ett klimatsmart val redan innan begreppet var förekommande. Planeringen för det gigantiska projektet att bygga linbanan mellan Kristineberg och Boliden startade 1941. Linbanan skulle tas i drift senast 1 september 1943 men invigdes redan 14 april 1943, drygt 4 månader före utsatt tid. Linbanan var då världens längsta godslinbana med sina drygt 96 km. Den sista malmkorgen lämnade utlastningsstationen i Kristineberg 9 januari 1987. Redan när Boliden AB lämnade beskedet om nedläggning kom det första trevande förslaget om persontrafik på linbanan, sträckan Örträsk - Mensträsk. Någon månad senare bildades spontant en intresseförening – Världens Längsta Linbaneförening. Målsättningen var att bevara delar av världens längsta linbana för eftervärlden. Anläggningen hade stora kultur- och industrihistoriska värden, den hade varit en ryggrad i Bolidenbolagets gruvindustri och spelat en betydelsefull roll när det gäller gruvindustrins ekonomiska historia. Persontrafik på linbanan skulle också innebära större möjligheter att bevara kunskapen om den teknik som använts vid transporterna. Föreningen lyckades och Världens Längsta Linbana gjorde sin första tur som turistlinbana 1989. Nu trafikerades en Oxiespåret MALMÖ STAD Besöksnäringen i Öresundsregionen är under stark tillväxt. Samtidigt finns det en outnyttjad potential i att utveckla Oxie till ett tillgängligt och attraktivt utflyktsmål för Malmöbor och mer långväga besökare i gränslandet mellan stad och land. Projektet syftar till att genom en koordinerad kraftsamling av det lokala civilsamhället och näringslivet, i samverkan men Malmö stad, bidra att synliggöra och utveckla Oxie som besöksmål. Tanken är att besökare, när de kliver av tåget eller bussen på Oxie station eller anländer med bil eller cykel i centrum, direkt ska mötas av information som väcker deras nyfikenhet och pekar dem i rätt riktning. En enhetlig fysisk infrastruktur byggs upp längs spåret med Oxies nyligen ombyggda bibliotek som centralt nav. Därtill planeras för olika aktiviteter som kan bidra till att skapa publicitet och uppmärksamhet kring spåret. Projektet genomförs i tre faser: en inledande dialogfas, en genomförandefas samt en konsoliderings- och utvecklingsfas. Under dialogfasen fördjupas samarbetet med de lokala aktörerna för att konkretisera utformningen av Oxiespåret. Under genomförandefasen sker det faktiska anläggandet av spåret i enlighet med de slutsatser som dragits under dialogfasen. Detta kan ske både i form av exempelvis synliggörande aktiviteter längs spåret och anläggandet av en fysisk infrastruktur, såsom skyltar och informationstavlor. Under konsoliderings- och utvecklingsfasen fokuseras på åtgärder syftande till att garantera Oxiespårets långsiktiga hållbarhet, men även vilka samarbeten som kan sökas med aktörer på det övriga Söderslätt för att uppnå synergieffekter. Målet är att vid projektets slut ha anlagt enhetlig fysisk infrastruktur binder samman Oxiespårets platser, samt att en hållbar Förstudie - undersöka intresset och möjlighet till att utveckla lokal teaterverksam het i Norsjö kommun SV VÄSTERBOTTEN En förstudie för att undersöka intresse och möjligheter till att bygga upp en lokal teaterverksamhet genom att samla information och specificera behov för att tillsammans med andra som vill delta, planera för ev. nytt teaterutvecklingsprojekt. Täcker en ny teaterverksamhet en vit fläck i Norsjökommuns aktivitets– och kulturutbud? I dag finns det: - gott om idrottsverksamhet, musikutövare, motorsportintresse, jakt, m.m. men det saknas aktiviteter för andra ”kreativa talanger”. - en aktiv musik- och teaterförening som erbjuder färdigt program – men det saknas arena för människor som själva vill utöva teater. - ”Småstjärnorna” för barn i lågoch mellanstadieåldern i 12 år. Många barn anmäler sig till nästa år redan vid finalen. - ”Barndans” från 4 år och uppåt - en del bildar sedan nya dansgrupper. Men vad ska barn/ungdomar med liknande intressen göra när de blir 13 år och inte längre platsar i barnaktiviteter? Den lokala revygruppen ”Risliamatörerna”, som har hållit på i 35 år, har slutat. Ett stort tomrum måste fyllas. Samhället förändras och den digitala tekniken exploderar. Det finns få arenor för kreativt skapande och utövande verksamhet. Det saknas lokal teaterverksamhet för både utövare och publik. I förstudien vill vi undersöka om en ny lokal teaterverksamhet kan bli ett alternativ för alla kreativa människor som vill utveckla något nytt tillsammans. Det kommer vi att göra genom undersökningar, offentliga möten, workshops, m.m. dit alla bjuds in för att inspireras och prova på teaterverksamhet. Det behövs många olika funktioner för att producera en teaterföreställning. Där finns uppgifter för alla, oavsett intressen och fallenhet. Förutom aktörer, behövs scenarbete, smink, rekvisita, dekor, Brattbytorpet s aktivitetshus , en lokal anpassad för funktionshind rade där man kan uppleva och arbeta med gammal teknik och nostalgirelaterade projekt. Revsundsbygd ens Omnibus Ansökan om bidrag från Leader Mittland Plus Ideélla föreningen Revsundsbygdens Omnibus ansöker härmed om medel för att kunna bredda vår verksamhet och göra denna tillgänglig större del av året. Föreningen bildades under namnet Mjölkbuss-57 år 1997 och har sedan år 2000 ägt och drivit besöksmålet Brattbytorpet. Vi vill ta tillvara landsbygdens och skogsbygdens arbetshistoria. Därjämte infrastrukturhistorik genom de renoveringar som gjorts av de s k skvadrarna, buss i kombination med lastbil, vilka tjänstgjorde i Norrland under flera årtionden. Vi har tillgång till en av Sveriges största samlingar av gamla snöskotrar och andra bandfordon, skogs- och lantbruksutrustningar, arbetsfordon, lastbilar, motorcyklar, unika fjällfordon mm. Vi har en miljö bestående av nostalgicafé, unika gamla bensinstationer, exteriör från raggarträffen i Gällö 1960 samt korvkiosk etc. Diverse utställningar finns i olika mindre lokaler på fastigheten, dessa innehåller äldre föremål såsom: radioapparater, motor- och röjsågar, båtar och båtmotorer mm. Vår verksamhet genererar unik kompetens inom fordonsteknik, mekanik, snickerier, el mm, och ger ungdomar en chans att utvecklas och människor att träffas. Verksamheten drar folk från när och fjärran och är uppmärksammad i flera rikstäckande facktidningar, ja även utländska. Vi har samarbete med en engelsk systerförening med samma vurm för kulturhistoria och dokumentation av arbetsliv. De stora samlingarna kan bara visas sommartid och bara delvis skyddas vintertid. Vi äger en verkstadsbyggnad och ett antal mindre utställningslokaler. Vi behöver en ny hall som kan byggas på en befintlig bottenplatta, efter att ha begärt in offerter på Scenombyggnad . Etapp 2 NYBRO HEMBYGDSFÖRE NING Projektet avser en investering i befintlig scenbyggnad så att loger (dusch, omklädnad) för artister och förvaringsutrymen tillskapas Västerbottens län Europeiska 563 000 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Skåne län Europeiska 465 658 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Västerbottens län Europeiska 106 720 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Jämtlands län Europeiska 1 380 600 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Kalmar län Europeiska 419 366 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling