Struktur- och investeringsfonder 2019 1
Rolfstorps Vägförening/Pr ojekt Hofgårdsleden Ny
adress: Norlings väg 2 43297 Rolfstorp c/o Martin Aftevik Rolfstorps Vägförening Hofgårdsleden är en återupptagen gammal väg över den restaurerade stenvalvsbron Kyrkbron - en gång- och cykelväg i en vacker del av hagmarker samt över en del av den ekologiska golfbanans ytterkant upp mot Gässlösa Naturreservat. Hofgårdsleden var också en behövlig förbindelse mellan Rolfstorps centrum och Rolfstorps östra del. Genom förbindelsen Hofgårdsleden har det skapats en tillgänglighet till fornlämningar och berikande historik. Den planerade investeringen är för att återskapa den ursprungliga utformningen av ett överliggande rör-räcke på stenståndarna utmed vägen och på Kyrkbron - ca 100 m på var sida av vägen och över bron. En ytterligare investering är en belysning på den sida som vetter mot 153an. Detta skulle ge uppmärksamhet åt stenvalvsbron samt ett enormt fint intryck när man kommer från öster (på 153-an) in mot Varbergs kommun. Tillägg: För att få en funktionell och skyddad förbindelse har Trafikverket tagit ansvaret att genomföra en skyddad förbindelse från Kyrkvägen ca 30 m utmed väg 153 till förbindelse med Hofgårdsleden (ner mot Kyrkbron). Förbättringsar beten i hamnen/kanalen HillerstorpMarieholmsbruk . Målning/repara tion av byggnadsminnes märkt kulturmiljö, tillgänglig för allmänheten. Renoveringen av Holms Yachtvarv i Gamleby: Etapp 2 av Fas 1 Holms Yachtvarvs Vänner i Gamleby KULTURARV MARIEHOLM EKONOMISK FÖRENING Stiftelsen Klevs Gästgiveri Upprustning av Kanalen/Hamnen i Hillerstorp. Utbyte av befintlig spontning. Rensning av kanalen. Hallands län 6B 309 196 Jönköpings län 6B 177 750 De byggnadsminnesmärkta husen på Klevs Gästgiveri, är Svenljunga kommuns enda byggnadsminne och är basen i den helt unika kulturmiljö som området Klev utgör. Klevs Naturreservat, Mårdaklevs Hembygdsgård och lanthandeln, samt den gamla gården Kleven 1:72, genomgår nu en stor satsning från såväl länsstyrelsens, kommunens- och Västkuststiftelsens håll. Tyvärr är exteriören på Kleven 1:72 i behov av stora exteriöra renoveringar för att fortsatt kunna bevaras för framtiden och som en del i detta, ansöker Stiftelsen Klevs Gästgiveri härmed om medel för möjlighet att byta ut rötskadat panelvirke, förstärkning av veranda/entré, samt för målning av de tre huvudbyggnaderna på fastigheten. Utställning - Nordmalings Flyghistoria Nordmalings Hembygdsföreni ng Återskapande av kulturmiljö i Gamleby Hamn. Holms Yachtvarv i Gamleby, med Tore Holm i spetsen, var ett av Sveriges mest progressiva varv i början av förra seklet. Varvet är unikt i den bemärkelsen att Tore Holm såväl var konstruktör som skeppare/besättningsman på egenbyggda segelbåtar som vid ett flertal tillfällen tog hem OS-medaljer i såväl guld, silver som brons. Hans konstruktioner låg bakom att reglerna kring hur segelbåtar "mättes in" i tävlingssammanhang fick ändras, då de blev alltför segerrika! Hans segertåg bidrog till att Holmbåtar blev hett efterfrågade även internationellt, och många av de närmare 1000 båtar som byggts på varvet mellan åren 1908 och 1950 exporterades. Den senast byggda segelbåten efter Holms ritningar är J1 Svea, som förra året sjösattes i Holland. Hon ritades 1937 men pga WW2 byggdes hon aldrig. Det är en nästan 50 meter lång segelbåt som i år gör toppresultat i den klass hon seglar. Detta visar på att Tore Holm alltjämt är ett aktuellt begrepp inom seglingskretsar jorden runt. I den antikvariska förprojekteringen pekas Varvet med dess område ut som ett kulturminne som är viktigt att bevara för framtiden och Gamlebybygden. Vår ambition är att skapa ett museum i lokalerna och säkerställa att denna viktiga historia inte blir glömd. Holms Yachtvarv bidrog till att Sverige blev en nation fylld av ett seglarintresse. Initialt bland de förmögna (exempelvis Salén, Åkerlund, Wallenberg), för att sedan få spridning bland "folket". I FAS 1 av renoveringen fokuserar vi på att vädersäkra byggnaden. Det är tak, fasad, fönster, portar och dörrar som skall åtgärdas.Yttertaket: det befintliga yttertaket har under omgångar inte varit tätt. Det innebär en hel del skador på den underliggande råsponten. Skadad råspont kommer att ersättas i samband med att taket får nytt ytskikt (obehandlad aluminiumplåt liksom idag), samt att takpapp läggs under själva Olofsfors flygplats var Västerbottens första civila flygplats men verksamheten började redan under 2:a världskriget då Krigsflygfält 19 anlades efter beslut i Riksdagen i juni 1939. Projektet avser skapa en utställning om flygverksamhetens historia som beskriver och åskådliggör historien och flygfältets olika epoker. Utställningen kommer bestå av bild- och textmaterial, samt föremål kopplade till både militär- och civil verksamhet. Senare (utom denna ansökan) kommer vi anlägga vandringsleder utifrån en arkeologisk inventering av krigsflygfältet från 2:a världskriget. Denna inventering kommer utföras av Västerbottens Museum. Däremot (inom denna ansökan) kommer projektet ta fram en kartbild av hela krigsflygplatsen utifrån denna inventering. På området finns även intresse om att på kommunens mark etablera ett sportflygfält (UL-flyg) som ytterligare kommer bidra till platsens attraktivitet. Området för det gamla flygfältet ligger i anslutning till Olofsfors Järnbruk från 1762, vilket också stärker besöksvärdet. Inga kostnader för detta kommer ingå i projektet. Västra Götalands län 6B 451 090 Kalmar län 6B 585 600 Västerbotten s län 6B 103 194