Struktur- och investeringsfonder 2019 1
Förstudie Konceptutveck ling Malåborg - Park Malå
borg, Malås integrerade Mötesplats MALÅ KOMMUN Förstudie konceptutveckling Malåborg – Park Malåborg, Malås integrerade mötesplats Förstudien är ett projekt som syftar till att genom kunskapsinsamling och konsultation förtydliga ramarna för ett genomförandeprojekt av konceptutvecklingen. Malåborg var förr i tiden ett danspalats. Här finns två stora salar, kök, cafeteria, stor garderob och faciliteter som dam- och herrtoalett. Det nostalgiska värdet i byggnaden är stort och utvecklingsidéer finns bland annat utifrån dessa perspektiv: • ’Världsarv’ på hemmaplan - hänsynstagande i planeringen. • 1970-talet sticker ut. - En arkitektur värd att bevara. • Malåborg – en fyrkantig låda i behov av renovering. • Malåborg – en unik möteslokal. • Malåborg – ett historiskt danspalats, Folkets Hus och Parker. • Malå kommuns ekonomi – kräver nya smarta lösningar. Detta sammantaget landar i konceptet Park Malåborg, Malås integrerade mötesplats. Förtydligande av konceptet: Park Malåborg är ett levande område som drivs som ett socialt företag/integrerat socialt företag som sysselsätter och rehabiliterar människor – svenskfödda och utlandsfödda i alla åldrar, som står utanför arbetsmarknaden. - Huvudbyggnaden och området är tillgängligt att nyttja/hyra av föreningar, företag och privatpersoner. - I huvudbyggnaden finns ett Café - I huvudbyggnaden finns Made in Malå – hantverksbutik - I huvudbyggnaden finns öppen musikscen/repetionslokal - Infopoint finns stationärt på Park Malåborg. Målet är att verksamheten ska genera ett överskott, vilket ska återförs till en verksamhet som kan utvecklas och få människor och samhället att växa, samtidigt som Park Malåborg bidrar till att positionera Malå, lokalt, regionalt och nationellt. - I Park Malåborg har vi en Smidesverksam het på Träslottet Erik och Marta Perssons Minnesstifte lse Vi gjorde under sommaren 2017 en förstudie/test i liten skala kring hur det skulle fungera med en smedja som var öppen för allmänheten och där det skedde hantverksmässig tillverkning. Vi såg direkt att det fanns ett intresse, detta trots att allt genomfördes i liten skala och utan egentlig marknadsföring. När vi summerade sommaren så insåg vi potentialen i att öppna upp för smidesverksamhet vid träslottet. Genom att ställa iordning och öppna upp dagens smedja kan det bli en mötesplats där hantverkare kan träffas och bygga nätverk sinsemellan för att utveckla sitt hantverk. Detta var något som projektledaren lyfte upp som en framtidsvision. Att kring smedjan bygga upp ett nätverk av hantverkare. Kombinationen av en öppen smedja och möjlighet att i direkt anslutning visa upp och sälja sina produkter tror vi kan ge unika förutsättningar för hantverkare att testa av intresset för sina produkter. Att göra en marknadsundersökning helt enkelt. På Träslottet finns unika förutsättningar för att producera och sälja lokala hantverk i en kulturarvsmiljö. Under förstudien så blev vi överraskade av det stora gensvaret från de yngre besökarna. Det blev väldigt populärt att dels se hur hantverkare arbetade och till viss del sedan själv få lära sig hantverk. Det blev en perfekt mötesplats för goda förutsättningar för kunskapsöverföring mellan generationer kring lokalt hantverk. En idé som vi inte hann testa i förstudien är att bereda möjlighet för inkludering av personer med utländsk bakgrund i projektet. Genom att det förläggs mycket arbetspraktik på träslottet för denna målgrupp varje sommar kan vi öppna upp speciella dagar eller kvällar då vi öppnar upp smedjan för dessa och kan få erfarenhetsutbyten mellan olika Hindås dåtid och framtid Hindås station • Ortsutveckling av besöksmålet Hindås och Hindås station genom insamling och dokumentation av kultur-, natur- och idrottshistoriska händelser. Faktainsamling och kontroll av information om platser och personer som varit verksamma inom olika näringar och samtidigt engagerade i samhällsoch föreningslivet över hundra år bakåt i tiden. Lyfta fram lokal förmåga, lokal kännedom och lokalt engagemang. • Tillverkning av illustrerad tvåspråkig guide med karta och publika kartskyltar som tillgängliggör nya promenadstigar och kulturarv. Användning av nya digitala tekniker som ex QRkoder och augmented reality där det är möjligt - för att lyfta natur- och kulturarv, göra dessa tillgängliga året om och skapa resurser för besöksnäringen. • Framtagning av storbilder/vepor att exponera i samhället vid större event och aktiviteter med historisk anknytning. • Skapa ett upplevelserum i autentisk miljö på Hindås station med ny teknik som möjliggör kunskapsöverföring genom visuella och virtuella historiska presentationer, bild- och filmvisningar. • Utveckla en flerspråkig webbportal till samlingsplats för historier om bland annat de gamla affärerna och pensionaten. Portalen ska även kunna marknadsföra olika erbjudanden från Hindåsföretag, föreningar, organisationer och beskriva tillgängliga delar i kommande besökspaket. • Skapa tidslinje över olika epoker i Hindås historia på en stor publik informationsskylt. • Leverera attraktivt innehåll och delar till besökspaket i nya samarbeten med olika lokala aktörer. Skapa samarbeten över projektgränser och förstärka såväl befintliga leaderprojekt som forskningsprojekt inom kulturarvsförvaltning. • Samverka med lokala föreningar och företagare för att med ny teknik ta Destination Nedre Dalälven NEDRE DALÄLVENS UTVECKLING AB Syftet med projektet är att genom främst digital utveckling stärka attraktiviteten av Nedre Dalälvsområdet och dess enskilda turistprodukter. Affärsmässiga turistaktörer driver idag försäljningsarbetet och synbarheten av de turistiska produkterna i huvudsak via digitala kanaler. Det handlar om webb, sociala medier, bilder, video och olika verktyg för onlineförsäljning. Ett stort fokus i projektet kommer därför att ligga på kompetens- och produktutveckling för att bättre rusta turistaktörerna att möta marknadens krav och möjligheter. Turistprodukterna i Nedre Dalälven utgörs av allt från de enskilda turistföretagens logi, upplevelser- eller aktivitetsprodukter till mer icke-kommersiella upplevelser och besöksmål i natur eller kulturmiljö, t.ex. utsiktsplatser, vandringsleder, kulturminnesmärken o.s.v. Det huvudsakliga arbete kommer att ligga på de affärsmässiga produkterna som turistföretagen i området kan erbjuda, men projektet kommer även att bistå med att utöka samverkan hos de olika turistaktörerna och också hur dessa bättre kan dra fördel av inte minst de höga naturvärden som finns i området. En viktig del i det här arbetet blir att ta fram en ny webbplats för nedredalalven.se där kommersiella och ickekommersiella produkter presenteras och ger en samlad bild över området som besöksmål. Den enskilda produkten ska stärkas genom att sevärdheter, logi, aktiviteter och olika typer av upplevelser i närområdet visas upp. Webbplatsen kommer även att fungera som ett redskap och ange riktlinjer för att kvalitetssäkra de turistentreprenörer som presenterar sig på nedredalalven.se. Presentationerna kommer att ske i interaktiv miljö med bl.a. högupplösta bilder, drönarfotografering, film och interaktiva kartor Västerbottens län Europeiska 100 000 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Gävleborgs län Europeiska 62 780 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Västra Götalands län Europeiska 834 672 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Dalarnas län Europeiska regionala utvecklingsfonden 2 275 212