Struktur- och investeringsfonder 2019 1
Utvecklingen av Malmens väg som besöksmål RÅNEÄLV
DALSR ÅDET I GUNNARSBYNS FÖRS EK FÖR Projektet syftar till att utveckla vinterleden Malmens väg som besöksmål, och ta fram en utvecklingsplan för sommarleder/vandringsleder. Det finns historiska sträckningar med kopplingar till dåtidens malmtransporter sommartid som är intressanta att utreda. Vinterleden Malmens väg går från Gällivare till Strömsund(ca 20mil) i Råne älvdal och följer en historisk sträckning där samerna med början på mitten av 1700-talet transporterade malmen med ren och akkja från gruvorna i norr till bruken och masugnarna vid kusten. Leden rustades upp och återinvigdes år 1995 av stiftelsen Råne älvdal, som en viktig del av den turistiska infrastrukturen i älvdalen. Trots bristfällig drift och marknadsföring på senare tid så används leden flitigt av lokalbefolkning, besökare och turistentreprenörer i området. Malmens väg är en viktig del av historian i Råne älvdal och ger möjligheterna för organiserad och oorganiserad turism längs hela älvdalen och i anläggningarna som hör till. Det finns höga natur- och kulturvärden i älvdalen som tillsammans med fungerade infrastruktur och service kan göra området väldigt attraktivt. Leden har även en viktig betydelse för att kanalisera skoterkörningen och bidrar till en miljömässig hållbarhet genom att undvika skador i naturen, samt en minskad påverkan för skogsägare och renägare. Det är utifrån tidigare projektet (2016-7466) resultat och analyser som arbetet kommer att utföras. Norrbottens län Europeiska 1 181 176 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Musik i sörmländska kulturmiljöer Katrineholms Kammarmusikf örening Katrineholms Kammarmusikförening, tillsammans med Julitafestivalen, Nyköpings Kammarmusikförening, Ekensholms Slott, Follökna, Spetebyhall och Stålboga, kommer att ge ut en katalog över musikarrangemang som kommer att genomföras på Sörmländska kulturmiljöer under sommarhalvåret. Vidare kommer vi också att upprätta en hemsida, för att elektroniskt kunna sprida samma budskap och också ha en interaktiv kontakt med de som vill besöka oss. Katalogen kommer att tryckas tyckas i ca 10.000 ex och spridas i Mälardalen samt storstäder som Stockholm, Norrköping, Örebro etc. Kostnaden för tryckning inkl. sättning är 30.000 kronor, hemsida ca 10.000 kronor och vi beräknar att distribution kommer att kosta ca 5.000 kronor. Forntid möter framtid Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska center Forntid möter framtid – innovativ arkeologi utgör en central satsning på utveckling av nya utåtriktade aktiviteter. Satsningen sker huvudsakligen på plats i Uppåkra. Genomförandet förutsätter ett nära samarbete med Science Village Scandinavia AB och Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center, nedan kallat Science Village och Uppåkra. De utåtriktade aktiviteterna ska stärka varandra så att synergier uppstår vilket leder till att alltfler från identifierade målgrupper väljer att besöka båda Uppåkra såväl som Science Village. Huvudfokus kommer att ligga på Uppåkra och vi utgår från platsens komparativa fördelar – historien och det arkeologiska fyndmaterialet. I samarbete med Science Village har vi identifierat en nyskapande skärningspunkt mellan forntid och framtid. Hela satsningen syftar till att skapa en än mer attraktiv publik verksamhet i Uppåkra. Forskning och vetenskap utgör den självklara utgångspunkten varför samarbete med Lunds Universitet (Institutionen för arkeologi och Antikens historia) och Historiska Museet vid Lund är av central betydelse. Den enskilde besökarens upplevelser ska vara så positiva att hon/han vill återkomma. Med hjälp av Forntid möter framtid – ska Uppåkra bli en av landets främsta besöksmål med relevans för arkeologi. Pedagogisk- och teknisk förnyelse i samverkan med vetenskaplig forskning ger goda förutsättningar för detta. Erfarenheter, kompetens och befintliga nätverk inom Uppåkra Arkeologiska Center gör det realistiskt att nå uppställda mål. Innehållet i aktiviteterna utgör en bred meny av innovativa satsningar som syftar till att i särskilt stor utsträckning nå grundskolans mellanstadium, barnfamiljer, unga vuxna och turister från 55 år och uppåt. Aktiviteterna Sagaleden ÖRNSKÖLDSVIK S KOMMUN Ett samarbetsprojekt för att skapa en sammanhållen friluftsled Sagaleden från kust till kust, från Örnsköldsvik till Mosjöen. En långsiktigt hållbar tillgänglig led - i första hand för vinteraktiviteter - där besökare tryggt kan ta sig fram. Detta ger möjligheter till att skapa aktiviteter i anslutning till leden som kommer att stärka både föreningsliv och företag. Syftet är att arbeta för att stärka attraktiva boende och besöksmiljöer, främst gäller detta att det blir mer attraktivt för besökarna. Sagaleden kommer korsa Skandinavien från Mosjön via Grane, Hattfjelldal, Vilhelmina, Åsele till Örnsköldsvik, från hav till hav, Bottenhavet till Atlanten, världsarv till världsarv, över bergskedjan Skanderna, genom sägner och historia, 550 km genom en av Europas sista vildmark. Sagaleden har beskrivits av trendspanare som en sannolik ”gamechanger” för framtiden. Att äventyret ”korsa Skandinavien” matchar dagens och framtidens ökande efterfrågan på aktivitets- och äventyrssemestrar. Stora möjligheter till tävlingar och arrangemang. Entreprenörer kan nyttja leden till guidade turer på skoter, långdistanstävlingar med draghundar m.m. och då ge utrymme för servicenoder och företag längs leden att arrangera spännande event. Sagaleden handlar inte bara om äventyr och aktiviteter utan har också en stark historisk, lokal och kulturell koppling. Vilket öppnar för ytterligare en målgrupp. Stockholms län Europeiska 42 350 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Skåne län Europeiska 1 968 758 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Västernorrland län Europeiska 349 800 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling