Struktur- och investeringsfonder 2019 1
Bärens Hus ur ett kulturellt perspektiv Bärens Hu
s Ideell Förening Bär har genom hela historien spelat en stor roll för människorna i Norroch Västerbottens inland men det finns mycket lite visat av denna del av historien. Vi vill öka kunskapen om den historiska och kulturella betydelsen bären har haft för att skapa ett intresse och kunskap om de fantastiska råvaror vi har i vår närhet och öka kunskapen om hur vi bättre kan tillvarata och förädla dessa råvaror. På längre sikt tror vi att detta kan skapa ökad sysselsättning i regionen genom att det utvecklas flera högkvalitativa, hälsosamma och lokalt producerade bärprodukter. För att uppnå detta kommer vi att skapa ett nytt besöksmål i form av en utställning om bärens historiska och kulturella betydelse. Kopplat till utställningen kommer det att finnas en interaktiv webbplats för att sprida och inhämta kunskap om bärens historiska och kulturella betydelse och vi kommer också att skapa en samverkansplattform med andra besöksmål i omgivningen för att gynna besöksnäringen i hela regionen. I anslutning till utställningen kommer vi att kunna visa kopplingen till bärbranschen idag då det i samma byggnad finns en modern bärförädlingsverksamhet, Glommersbär. Se bilaga Situationsplan, ritningar och skyltning. För att ta fram material till utställningen kommer vi att göra en inventering av Hushållningssällskapets arkiv, museerna i områdets samlingar, material hos bygde- och byaföreningar i området, skrifter, filmer, foton och liknande som beskriver bärplockning och bärförädling, dokument kring bärplockning, bärtorkning och bärexport, människor i bygdens berättelser och minnen med bäranknytning med mera. Till hjälp med inventeringen har vi ett flertal samarbetspartners så som Hushållningssällskapet Norr & Västerbotten, hembygdsföreningen i Virtual Reality i besöksnäringe n (genomförande projekt) ELKINGTON COMMUNICATIO N AB • Ansökans namn Virtual Reality i besöksnäringen (genomförandeprojekt) • Projektidé Besöksmål bygger ofta på att visa upp intressanta historiska miljöer där mänskor tidigare levt och verkat men åskådliggör sällan hur folk där såg ut och agerade. Vi vill råda bot på denna brist genom att utveckla och tillämpa Virtual Reality, VR, som ett sätt att göra miljöerna mera verkliga och levande för besökarna och därmed stärka besöksnärings attraktivitet i Lundaland. Filmade miljöer som innehåller mänskor och visas i 3D och 360 grader i VR-glasögon ökar betraktarens inlevelse och förståelse väsentligt genom att denne förflyttas i tiden och till typiska och/eller dramatiska historiska händelser som utspelats på besöksplatsen. Genom att knyta samman VR-stödda besöksmål spridda över Lundaland kan attraktiva upplevelseturer sättas samman och locka till längre besök och flera andra aktiviteter i området. Den teknik och metodik som utvecklas i projektet kommer därefter att kunna lägga grunden till nya VR-tjänster i området och tillämpas brett på andra besöksmål i och utanför Lundalands gränser. • Bakgrund VR befinner sig i en intensiv utvecklingsfas både innehålls- och teknikmässigt. VR kan betyda olika saker beroende på i vilket sammanhang det tillämpas. Genom nytänkande, avancerad kamerautrustning och inspelningsmetodik har VR-tekniken potential att utvecklas och nya applikationsområden hittas. De flesta besöksmål har ett behov av förnyelse både gällande innehåll, exponering och upplevelseteknik för att locka besökare och få dessa att återkomma. I en Leaderstödd förstudie har fem besöksmål i Lundaland omfattande totalt femton olika miljöer med karaktäristiska och intressanta händelser valts ut som lämpliga Utveckling av Bonadsmuseum Unnaryd – Förstudieproj ekt: Kulturarv till Framtiden Destination Sävelångsbygd en - Hållbara besök hos Nääs & Co LERUMS KOMMUN Vi vill utveckla Nääs Slottsområde till ett hållbart besöksmål samt paketera och kommunicera destinationen Sävelångsbygden. Det är inte bara på kartan, och kring sjön Sävelången, som besöksmålen knyts ihop - utan den historiska kopplingen är förstås en viktig faktor. Nääs Slott är hjärtat och bygden är artärerna så allt hänger ihop i en helhet vilket vi vill förtydliga, förpacka och sälja. Runt sjön verkar idag en mängd aktörer inom besöksnäring, och gemensamt har man bildat Nääs & Co för att kunna förenas i en övergripande samverkansform - och vara den organisation som kan ”stå värd” för upplevelserna på Sävelångsbygden. Målbilden har på intet sätt saknats, men man har inte arbetat operativt efter en strategi innan - något som man vill utveckla nu. Direkt kopplat till verkligheten vill vi skapa en långsiktig professionell affärsmodell vad gäller både verksamhet som kommunikation. Dessutom satsa på kompetensutveckling i arrangörskap och blir en spjutspets i hur man kan underlätta ”hållbara besök”. Fruktbart för såväl företagarna kring sjön, så väl för besökarna som får uppleva mer - och bättre. Vi vill: - Anställa en operativ destinationsproducent - Paketera och kommunicera Sävelångsbygden - Kompetensutveckla arrangörskap och underlätta ”hållbara besök” Västra Götalands län Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling 832 757 S UNNARYDJÄLLUNTOFTA FORNMINNESO HEMBYGDSFÖR Analysera behovet och hitta lösningar för att utveckla Bonadsmuseum i Unnaryd Processen innebär: - att anlita en administratör som kan leda föreningens styrelse genom projektet - diskutera behov, förväntningar, brister och visioner - formulera ett koncept för framtida drift, underhåll och utveckling av verksamheten - föra dialog med kommunen och regionen - undersöka framtida finansieringar samt hämta in offerter för den ekonomiska planeringen - processen ska mynna ut i en plan till ombyggnation Norrbottens län Europeiska 289 000 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Skåne län Europeiska 1 006 564 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Hallands län Europeiska 217 300 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling MK3D MALÅ KOMMUN MK3D – ”Malå Kulturskola, digital teknik för innovativ bild- och formkonst på landsbygden” är ett projekt som handlar om att för och med målgruppen unga flickor och pojkar utveckla utbudet av aktiviteter som ger möjligheter till en aktiv och utvecklande fritid i bygden. Möjligheten att under organiserade former skapa och utveckla specialintressen är, i relation till storstadens närhet till regionala institutioner och verksamheter, begränsad för barn och unga i vårt område. Malå kulturskola har under senare år identifierat ungdomars växande intresse för digitalt skapande och har tillsammans med elever utvecklat en idé om 3D-printingverksamhet inom bildoch formkonstområdet. I stora drag handlar idén om att genom projektet skapa förutsättningar för ungdomar att arbeta med digitala verktyg (alltså CAD, ComputerAided Design osv.) och få ett fysiskt resultat ut av det exempelvis i from av skulpturer. Förenklat: digitalisering inom bild- och formkonstområdet likt digitalisering inom musikproduktionsområdet, när datorer används för att skapa musik. Tekniken bakom 3D-printing har benämnts som ”den tredje industriella revolutionen” (IPQuaterly). En 3Dprinter kan tillverka allt från konstverk, dentalprodukter och smycken till flygplansdelar och prototyper för större maskiner. Material och skrivare utvecklas hela tiden så det är bara fantasi och kreativitet som sätter stopp – och bristen på kompetens förstås. I projekt MK3D - Malå Kulturskola, digital teknik för innovativ bild- och formkonst på landsbygden vill vi: - Införskaffa en 3Dprinter med tillhörande förbrukningsmaterial. - Testa och utveckla konceptet med 3Dprintingverksamhet med elever inom bild- och formkonstområdet. - Västerbottens län Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling 204 600