Struktur- och investeringsfonder 2019 1
Sagan om Sunne 2.0 SUNNE KOMMUN Sagan om Sunne 2.
0 syftar till att skapa ett besöksmål i centrum som dels ska locka besökare till centrum, men också främja samverkan mellan de stora besöksmål som finns utspridda i Sunne kommun och centrumhandeln som idag finns i Sunne. En handelsutredning från 2015 samt en besöksnäringsutredning från 2016 pekar på potentialen som Sunne har att både öka besöksnäringens och handelns omsättning om man knyter ihop besöksmålen, som idag ligger spridda runtom i kommunen, med centrum. Det är nödvändigt att hitta nya lösningar för att fler människor ska dras till och röra sig i centrum för att handeln ska kunna möta utmaningarna från e-handeln och den disruptiva utveckling som väntas när en större e-handelsjätte etablerar sig i Sverige. Detta görs genom att miljön nere vid vattnet (som idag är en grönyta utpekad som parkområde) används för att skapa en mötesplats där Sunnes olika besöksmål synliggörs exempelvis Rottneros park, Alma Löv museum och Mårbacka, referenser till Västanå teater och en ”blomsterallé” som ger en inblick i Rottneros park. För de yngre kompletteras den befintliga lekparken och pumptrackbanan med skateboardramp och utegym. Mötesplatsen ska upplevas välkomnande för alla, både besökare och lokalbefolkning och locka till rörelse och kulturupplevelser. Därför finns också grillplatser och bänkar uppställda för möten och samtal. Ett utpekat stråk ska leda besökaren från mötesplatsen mot Teatertorget och handeln i kärnan. Stråket ska innehålla skyltar med information om Sunnes historia och kulturprofiler. Dessa skyltar ska även återkomma vid intressanta byggnader, en ”kulturstig” skapas i centrum för den som vill ha en lättare stadsvandring. Vi bygger vidare på ordspråken som idag blivit uppskattade i Småprojekt för Lokal Utveckling Leader Mälardalen Genom paraplyprojektet ”Småprojekt för lokal utveckling” vill vi underlätta för grupper av människor, föreningar och andra organisationer att på ett enkelt sätt genomföra mindre åtgärder/aktiviteter som syftar till lokal utveckling i vårt område. Inom Leader Mälardalens strategis insatsområde Lokal utveckling ryms orts- och bygdeutveckling, utveckling av öppna och inkluderande mötesplatser, lokala evenemang, lokal turism t ex med bas i natur och kultur, lokal service samt insatser som skapar en varierad och meningsfull fritid. Inom alla dessa områden kan aktiviteter inom paraplyprojektet Småprojekt för lokal utveckling genomföras. Det kan till exempel handla om utveckling av badplatser, bryggor och gångstråk, men det kan också handla om att genomföra en framtidsverkstad eller att röja upp runt ett besöksmål. Även olika evenemang kan stödjas. Stödens storlek kan vara upp till 30.000 kronor. Det ska vara syftet som avgör, samt att arbetet genomförs i samverkan, med hjälp av Leadermetoden. Kultur och näringar - Ulvöarna och Höga kusten ULVÖ KAPELLAG Tre åtgärder i Ulvö museums regi för att främja kultur och besöksnäring på Ulvön och i Höga kusten 1. Utveckla en lokal kaggtillverkning – ”Ulvökaggen” Att framställa prototyp och främja igångsättning av en hantverksprodukt som har stark anknytning till det kulturarv som museet representerar. De lokalt tillverkade träkaggarna för salt- och surströmming har mer än någon annan produkt förknippats med Ulvöhamn och fiskarkulturen. Kaggtillverkning är en gren av tunnbindaryrket, ett av dessa hantverk som behöver upprätthållas i miljöer som vår. Nu vill vi främja en mindre kaggtillverkning i den snickarbod som tillhör museets sjöbod. Arbetet kommer inledningsvis att bedrivas ideellt. För framtagande av hyvelstål som passar för Ulvökaggen, inledande utbildning samt leverans av övningsmaterial för projektet ämnar vi anlita Johan Thorslund, Thorslundkagge AB, Sveriges idag ende professionelle tunnbindare. 2. Ett kvalificerat guideprogram för Ulvöarna Museets uppgift är att vara en resurs för Ulvöarnas hela kulturarv. Där ingår dels ett antal besöksplatser på Norra och Södra Ulvön, dels ett rikt berättat kulturarv som vi försöker förmedla via museets hemsida. Vi vill utveckla ett guidematerial som kan användas dels av museets sommarpersonal, dels av besöksnäringen. Materialet ska bestå av inläsningar och texter – grundmaterial och fördjupningar. Dessa ska fungera som stöd för levande guider men även vara åtkomliga via QR-kod och över museets hemsida. Med detta material som underlag vill vi utbilda guider för museet och Ulvö kapell samt övriga besöksplatser. Till utbildningen inbjuds även representanter för besöksnäringen, som uttryckligen sagt sig vilja delta. Arbetet med guidemateralet blir på detta Lapplands Sydport DOROTEA KOMMUN Projektbeskrivning Lappland är ett väldigt attraktivt resmål för människor runt om i hela världen. Dorotea är den första orten man kommer till när man färdas söderifrån längs E 45:an och därmed Lapplands Sydport, ett varumärke vill vi nu utveckla och marknadsföra. Besöksnäringen ökar stadigt i Sverige och blir en allt viktigare arbetsmarknad inte minst då det gäller så kallade instegsjobb för ungdomar och nyanlända. Dorotea följer inte denna trend på det sett som man borde speciellt inte om man ser till de goda förutsättningar för kultur- och naturturism som finns i kommunen. Turisterna efterfrågar idag olika typer av leder, allt från vandring till cykling, kanot och skidor mm. Man vill vi hitta nya och hållbara sätt och former att komma ut i naturen vilket gäller både besökare och boende på orten. Därför vill Dorotea kommun och aktörer inom besöksnäringen tillsammans förbättra förutsättningarna och infrastrukturen för besöksnäringen i området. Vi vill med projektet ta fram nya produkter och tjänster inom kultur- och naturturism, marknadsföra dessa samt med riktade aktiviteter få ungdomar och nyanlända att intressera sig för arbete och företagande inom turistnäringen. Projektet ska vara en plattform för detta utvecklingsarbete där företag, kommun och föreningar kan samverka samt ansvara för den utvecklingen av den digitala plattformen för Lapplands Sydport och de riktade insatserna mot ungdomar och nyanlända. Utifrån denna plattform kommer man att planera, kartlägga samt söka medel till investeringar för att förbättra infrastrukturen inom besöksnäringen. Dorotea kommun önskar bli en av landets attraktivaste boendeorter och för att nå dit måste ett gediget arbete genomföras. Värmlands län Europeiska 1 741 906 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Västmanlands län Europeiska 400 000 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Jämtlands län Europeiska 276 300 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Västerbottens län Europeiska 2 091 250 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling