Struktur- och investeringsfonder 2019 1
Bilaga 3: Socialfondsprogrammet 2019 Socialfondsp
rogrammet, beviljade projekt 2019 Projekt Projektägare Film & TVbranschens yrkesnämnd Film- och TVproducent erna i Sverige ek för Projektbeskrivning På grund av en kraftigt ökad efterfrågan inom svensk film- och TV-produktion råder idag en stor brist på personal i branschen. Arbetslivet utgörs av många och förhållandevis små produktionsbolag, med verksamheter som är projektfinansierade. För närvarande saknas en organisation för att arbeta strategiskt med branschens långsiktiga kompetensförsörjning. Projektet ska verka för att säkra arbetslivets tillgång till kompetens och etablera en långsiktig struktur för att strategiskt driva branschens kompetensförsörjningsfrågor. Exempel på vad en långsiktig struktur och organisation bör åstadkomma: - Utveckla branschprocesser för att tydliggöra kompetenskrav, arbeta med kvalifikationer samt utreda system för att validera kompetens. - Etablera samverkansstrukturer mellan bransch och utbildningar, erbjuda kunskapsöverföring samt verka för att öka mängden arbetsbaserat lärande. - Synliggöra arbetstillfällen och rekryteringsvägar samt marknadsföra film och TV som en attraktiv arbetssektor. - Kommunicera kompetensbehov och verka för att etablera nya utbildningar som matchar efterfrågan. Digit or die Kulturför valtninge n Stockholm s stad Syftet med projektet "Digit or die" är att kompetensutveckla chefer och medarbetare inom Stockholm stads kulturförvaltning i digital kompetens. Snabb digitalisering och ständig utveckling kräver flexibilitet och anpassning. Chefer och medarbetare behöver utveckla säker och kritisk användning av digital kompetens såsom att söka och bedöma information på internet, producera material, redovisa och utbyta information samt kommunicera och delta i nätverk via internet. Digitaliseringen skapar nya beteenden och nya modeller som påskyndar utvecklingen i samhället. Digital kommunikation blir mer vanligt samtidigt som det är svårare att särskilja det digitala från det icke-digitala. Transformationen från teknikinriktad verksamhet till verksamhet som ställer människan i fokus i ett digitalt sammanhang kräver nya sätt att arbeta. Omvandlingen ställer krav på snabbare utveckling, förenklade processer och ökad automatisering och effektiviseringar. I framtiden kommer 9 av 10 arbeten kräva digital kompetens. Kulturförvaltningen består av ca 990 medarbetare och är en kvinnodominerad arbetsplats med 64 % kvinnor och 36 % män. Många medarbetare har lång anställningstid och medelåldern ligger på ca 49 år. Överlag har medarbetarna låg digital kompetens. Genom projektets utbildningsinsatser kommer medarbetarna att ha ökat sin kunskap om digitaliseringens effekter inför sitt fortsatta arbetsliv och vara redo att möta framtidens arbetsplats. I projektet kommer medarbetarna utveckla attityder, färdigheter förståelse och tankar kring digitala vanor. På sikt kommer anställningsbarheten tryggas. Utbildningsinsatserna utformas med individen i fokus och i enlighet med de metoder för jämställdhet och delaktighet som förvaltningen arbetar med i ordinarie verksamhet. I utbildningens olika faser finns perioder av självreflektion och hemläxor samt kollegialt lärande mellan grupper och olika kunskapsnivåer. Projektet involverar medarbetare från hela förvaltningens verksamheter och använder andra förvaltningars syn på digitala utmaningar. Projektet tillgodoser chefers och medarbetares möjlighet att verka i och utvecklas med ett samhälle i stark förändring. På så sätt skapas förutsättningar för strategiska och långsiktiga effekter i frågor som rör digitalisering och digitaliseringens påverkan samt för nödvändig verksamhetsutveckling och anpassning av organisationen. Stockholm stads målsättning är att vara ledande inom digital teknologi och lösningarna ska präglas av tillgänglighet, transparens och kvalitet. Kulturförvaltningen bygger en agil, förändringsbenägen och flexibel organisation för digital utveckling med mål att utnyttja digitaliseringens möjligheter och hantera dess utmaningar. När projektet är slut ska minst 80 % av medarbetarna ha ökat sin digitala kompetens, 40 % av medarbetarna ska aktivt använda digitala arbetssätt, 24 medarbetare är utvalda till att vara Digit-förebilder och 80 % av cheferna arbetar med systematisk verksamhetsutveckling. Designing Empowermen t Nässjö kommun För att hitta fler vägar till egenförsörjning krävs ett nytt sätt att involvera individer, företag, organisationer och professionella. I målgruppen utrikes födda finns sannolikt kunskaper, färdigheter och kompetenser som idag inte tas tillvara på ett sätt som kan leda till försörjning. Kunskaper inom konst, hantverk, kultur och individers nätverk kan omsättas till verksamheter som leder till försörjning helt eller delvis. Projektet ska arbeta med Design Thinking modellen som grund för att innovera fler möjliga vägar till försörjning än de traditionella som prövats utan framgång. Det är inte framgångsrikt i vissa målgrupper att den enda lösningen på arbetslöshet och bidragsberoende är utbildning. Vi ser till att individens intressen och skickligheter kan omsättas och skapa långsiktigt hållbara affärsmodeller som leder till inkomster i varierande omfattning. Projektet ska samskapa lärande omkring socialt entreprenörskap och hållbar utveckling för såväl individ, ekonomi, planet och samhälle. En Ehandelsplattform tillhandahålls genom en ekonomisk förening där deltagarnas nätverk, ideér och hantverksskickligheter kan omsättas till inkomster. Öka övergångar na till arbete 2020-03-01-2022-06-30 Småland & Öarna 5 820 652 Kompetensf örsörjning 2019-09-02-2022-06-30 Stockholm 8 516 123 Programområde Kompetensf örsörjning Start- och slutdatum 2020-01-02-2022-12-30 Region Stocholm EU-stöd SEK 2 349 810