Struktur- och investeringsfonder 2019 1
Bilaga 2: Interreg 2019 Europeiskt territoriellt
samarbete (Interreg), beviljade projekt 2019 EU-stöd Programområde ÖresundKattegatSkagerak Projekt Kulturhistor ia som drivkraft i företagsutve ckling Projektägare Regionmusee t Kristiansta d/Landsanti kvar i Skåne Övriga samverkansparter Den Gamle By 2. Krinova Incubator & Science Park Vid förprojektets slut förväntas att det finns en bättre förståelse för varför det är så svårt att till fullo kunna livnära sig som egenföretagare inom traditionshantverk och formgivning idag. Partnerskapet förväntar sig att målgruppsanalyserna och marknadsanalyserna har gett ett resultat som partnerskapet kan utgå ifrån när det kommer till att skapa ett fokus för det fullskaliga projektet. Likaså resultatet från den genomförda ToY-processen som också hjälper partnerskapet att se vad som besitter utvecklingspotential och vad partnerskapet bör ta med från den ursprungliga projektidén in i det fullskaliga projektet. När det gäller projektets tilltänkta målgrupper har partnerskapet fått ett mer specifikt urval och förståelse för vilket behov målgrupperna har. Likaså när det gäller marknaden och efterfrågan, där partnerskapet har en klar bild av hur den faktiska efterfrågan ser ut och hur projektet kan uppfylla detta. Utifrån arbetet med att bygga ett större och mer mångsidigt partnerskap så förväntar partnerskapet sig också att partnerskapet vid förprojektets slut har lyckats identifiera vilka färdigheter och kunskaper som krävs i ett fullskaligt projekt och hur dessa bör fördelas. Vid förprojektets slut kommer partnerskapet även att ha skapat en referensgrupp som kan fungera som en rådande part i det fullskaliga projektet. Vid förprojektets slut förväntas partnerskapet ha en god uppfattning om hur det tilltänkta projektet skiljer sig från eventuellt tidigare och pågående projekt. Samtliga resultat från förprojektets analyser kommer också att ha gett partnerskapet en bättre uppfattning om vilka aktiviteter som bör ingå i ett fullskaligt projekt och hur projektet i sin helhet ska läggas upp. Projektbeskrivning Insatsområde Sysselsätt ning Tematiskt mål Att främja hållbar och kvalitativ sysselsättn ing och arbetskraft ens rörlighet Starttid och slutdatum 2019-01-01 2019-05-31 Svenska län som omfattas Skåne (SEK) 397 325 (EURO) 47 357 ÖresundKattegatSkagerak Craft Go - företagsutve ckling, innovation och kulturhistor ia Regionmusee t Kristiansta d/Landsanti kvar i Skåne Den Gamle By, Krinova Incubator & Science Park, Development Centre UMT ( sekretariat for Lifestyle & Design Cluster) Projektets syfte är att öka antalet sysselsättningar i egenföretag, mikroföretag och nystartade företag med målet att öka tillväxten hos mikroföretag inom traditionshantverk och formgivning, samt att bidra till bättre förutsättningar för nyetablering i sektorn. Fokus är hantverkssektorn då det finns en tydlig uppåtgående trend hos allmänhet, företag och andra näringar att i större omfattning efterfråga och konsumera mer hållbara upplevelser och produkter av hög kvalitet med kulturhistorisk och lokal förankring. Därför är projektets övergripande mål att öka hantverkarnas kunskaper inom företagsutveckling, produktutveckling och marknadsföring vilket möjliggörs i 3 delmål: 1. Företagsutveckling och innovation: Med partners som Krinova Incubator & Science Park, Development Centre UMT och Norges Vel finns kompetens på näringsliv, affärsutveckling och innovation. 2. Produktutveckling genom kulturarv och tradition: Med Den Gamle Bys och Regionmuseets samlingar kan hantverkare utveckla produkter och varumärken genom att koppla företaget till kulturhistoria och traditionellt hantverk. Kulturarvet kan ge historia kring företaget (storytelling) alt. koppla verksamheten till en specifik plats eller ta upp produktionen av äldre design. Museerna är även mötesplatser och arenor för exponering av företagens verksamheter, produkter och tjänster. 3. Metodutveckling för effektiv och strukturerad företagsutveckling inom Kulturoch kreativa näringar (KKN): Ge-nom att tillämpa och vidareutveckla det tidigare konceptet Economuseé Artisans at Work ® tillsammans med CraftGrowth (förprojekt 2019), hjälper Craft Go hantverkare att bli attraktiva och hållbara besöksmål. I förprojektet 2019 utvecklades en prototyp till en process: CraftGrowth: den modulära utvecklingsstrategin i 5 moduler: 1.Innovativ timplan 2.Butiksstrategi 3.Storytelling 4.Produktutveckling 5.Inspiration Varje företag erbjuds ett kompetensutvecklingspaket innehållandes 1-5 moduler efter sitt specifika behov. Economuseé Artisans at Work® är en licens och ett registrerat varumärke som levandegör hantverk genom 6 st. kriterier som kopplar företaget till upplevelseturism och ökad Sysselsätt ning Att främja hållbar och kvalitativ sysselsättn ing och arbetskraft ens rörlighet 2020-01-01 2022-09-30 Skåne 5 780 525 688 978