Struktur- och investeringsfonder 2019 1
Gustafsberg - Platsens berättelser DESTINATION UD
DEVALLA Gustafsberg i Uddevalla är Sveriges äldsta badort och Sveriges första internatskola med anor från 1700-talet. Området med sin 1700- och 1800-tals bebyggelse är av kulturhistoriskt riksintresse och förvaltas av Gustafsbergsstiftelsen. Området har även stora naturvärden och ingår i ett naturreservat. Idag finns ingen tydlig bild om vad som skall kommuniceras kring Gustafsberg. Under 2017 utförde - på Gustafsbergsstiftelsens uppdrag - Bohusläns museum en förstudie som kartlade förutsättningarna för en utveckling av Gustafsberg som besöksmål. Denna förstudie har lett fram till det nu aktuella projektet. Projektet kommer att omfatta en inledande metodikdiskussion om VAD som ska kommuniceras. Ett första steg blir då att sammanställa underlag för att diskutera och bestämma vilket/a huvudtema/n som ska väljas. Det är möjligen naturligt att hålla sig till de väl inmatade "Sveriges äldsta badort” resp ”Sveriges första internatskola”, men även då behövs funderas på vilka perspektiv- berättelser vi väljer för att spegla dessa huvudteman. Viktigt är att hitta rätt här, så att besökarens nyfikenhet på och intresse för platsen blir än större. Skyltningen till och på området är undermålig och till stora delar i mycket dåligt skick. Genom att ta ett helhetsgrepp över vad som skall kommuniceras, all fysisk skyltning och digitala skyltfönster (hemsidor, facebook etc) så bedömer vi att Gustafsberg som besöksort kan bli ännu mer populärt och upptäckas av fler, både kommuninvånare och turister. Ökat antal besökare genererar ett större kundunderlag för restaurang, hotell, aktivitetsbolag, guider och näringslivet i stort, vilket ger utvecklade möjligheter för fler arbetstillfällen. Producerat material kommer i möjligaste mån även att Mysteriet i Svartrå OKOME KÖINGE SVARTRÅ BYGDEUTVECKL INGSRÅD Vision - Innovativ kultur stärker landsbygden på nya sätt Målet är att tillvarata samhällets egna möjligheter till ökad näringsverksamhet i ett landsbygdsområde med närliggande stark besöksnäring genom att stärka förmågan till otraditionell, hållbar samverkan mellan branscher och organisationer. Syfte är att öka bygdens genomförandeförmåga av en ny typ av arrangemang för att kunna skapa beständig förmåga att stärka sin egen livsplats med arbetstillfällen, genom att utnyttja de boendes egna samlade kompetens på nya sätt. Nya typer av arrangemang möter utmaningen att generationsväxla och genom det bevara den starka traditionen med aktiva bygdeföreningar. Aktiviteter Projektet sätter upp ”Mysteriet i Svartrå” i form av en interaktiv teaterföreställning som pågår under en eftermiddags/kvällsmåltid där gästerna deltar i pjäsen genom att lösa mysteriet tillsammans mellan rätterna. Planeras 16 föreställningar under oktober – november 2019. Okome Bygdegårdsförening m.fl. föreningar är genomförandearrangör, lokal matleverantör med lokala råvaror levererar maten, idrottsföreningar ansvarar på plats, serverar och sköter logistik. Historian baserad på lokal författares deckare regisseras av lokal regissör, lokal företagare sköter marknadsföring, ur lokalbefolkning används projektledare och anställs vaktmästare under projektets uppbyggnad och genomförande. Utvärdering planeras där projektet via enkäter utvärderar om de deltagande organisationerna stärkt sin förmåga, kontaktnät mellan branscher mm. Dessutom kartlägga var besökarna har kommit ifrån dvs har bygden via innovativ kultur upptäckts av fler under projektets genomförande, har den närliggande stadens invånare kommit närmare Förstudie för bevarande, tillgängliggö rande och utveckling av textilt kulturarv hos Hälsinglands hembygdsfören ingar BJURÅKERS HEMBYGDSFÖRE NING Vi vill göra en förstudie där vi identifierar behovet av att bevara, tillgängliggöra och utveckla det textila kulturarvet hos Hälsinglands hembygdsföreningar. Genom en inventering vill vi kartlägga vilka föreningar som har ett behov av att förändra hur de förvarar sina textila samlingar. Vi vill bedöma förutsättningarna för att genomföra ett projekt utifrån några givna kriterier, som vilka föremål som finns i samlingarna, deras skick och kulturella värde samt föreningarnas vilja och förmåga att arbeta aktivt med utförandet av projektet. För att kunna underbygga besluten om hur föremålen ska behandlas vill vi fördjupa vår kunskap i hur textila föremål bör förvaras bäst efter sina förutsättningar och föreningarnas förmåga att förvara dem. Därmed behöver vi sätta oss in i forskning, litteratur, större organisationers riktlinjer och skapa oss ett kontaktnät av yrkeskunniga som kan vägleda oss. Vi vill undersöka möjligheten och intresse för att bjuda in till föreläsningar och informationsträff för de föreningar som inte kommer delta i projektet, där de även kan erbjudas riktlinjer. Förstudien syftar även till att undersöka olika metoder för att tillgängliggöra det textila kulturarvet. Detta innefattar att undersöka hur kunskapen om det textila kulturarvet på bästa sätt kan nå ut till så många som möjligt, som hur en digitalisering skulle kunna komma till stånd och genom vilket system. Detta skulle kunna ske genom digitalisering, föreläsningar, utställningar och visningar (vandringsutställning eller digital utställning). Genom att lyfta fram landskapets textila tradition ur nya perspektiv kan kunskapen breddas och förhoppningsvis kan fler känna sig inkluderade i vårt gemensamma kulturarv. Exempel på detta skulle kunna vara The Blue Ribbon Besöksnäring Föreningen The Blue Ribbon Vårt mål är att etablera en besöksnäring som lever vidare av egen kraft när projekttiden är över. Då krävs det att vi attraherar besökande turister med det geografiska områdets natur, kultur och historia så att de bestämmer sig för att komma hit. Samtidigt måste det finnas trevliga lokala värdar, övernattningsmöjligheter, matställen och intressanta besöksmål (Bo, Äta, Göra). Det här är en variant på moment 22. I den situationen krävs det insatser som inte omedelbart måste ge avkastning, ett Leaderprojekt. Trots närheten till Göteborg med sina stora turistvolymer har kommunerna Ale och Lilla Edet en besöksnäring som knappt är mätbar. Trots att vi har Sveriges största flod, Göta älv, och det stora skogsområdet Risveden, Västsveriges sista vildmark, där länsstyrelsen har mätt in så kallade tysta områden, har man hittills inte sett möjligheterna och vågat satsa. För att komma igång från ett läge nära noll skall vi inom ramen för paraplyorganisationen och det blivande kvalitetsvarumärket The Blue Ribbon bygga en hemsida-UT där medlemsföretagens produkter lanseras och en hemsida-IN där medlemmarna stöttar varandra och hjälps åt i frågor som inte innebär inbördes konkurrens. Pilgrimsleden genom älvdalen, som har finansierats med bl.a. leadermedel, bidrar tillsammans med Säkra Ridvägar i Ale till att många företag har egennytta av att hjälpa varandra. Hembygdsföreningarna kom till i en tid när uppdraget bestod i att samla in verktyg, redskap och andra minnen från jordbrukssamhället. Samlartiden är förbi och nu behöver föreningarna hjälp för att med en ny pedagogik förklara för den yngre generationen vad jordbrukssamhället stod för. Blue Ribbon kan bidra med att digitalisera föreningarna och samordna deras utåtriktade aktiviteter med de Västra Götalands län Europeiska regionala utvecklingsfonden 362 652 Hallands län Europeiska 211 516 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Gävleborgs län Europeiska 149 588 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling Västra Götalands län Europeiska 831 382 jordbruksfonden för landsbygdsutveckling