Energigas 1
I korthet Vinjett Dubbelledad buss på gas Scania
har lanserat världens första dubbelledade gasbuss som klarar euro 6-kraven. Bussen är 26 meter lång, kan ta 250 passagerare och är i första hand avsedd för den Syd amerikanska marknaden. Men Scania tror att den nya gasbussen kan locka många städer runt om i världen som vill minska sina klimatutsläpp. Tolv bränslecellsbilar var på plats när Sveriges senaste vätgastankstation invigdes i Mariestad. FOTO: 2030-SEKRETARIATET Två tankstationer för vätgas invigda Nu går det att tanka vätgas i både Mariestad och Sandviken. Därmed finns det fyra vätgastankstationer i drift i Sverige. Sedan tidigare går det att tanka bränslecellsbilar med vätgas på Arlanda norr om Stockholm och i Göteborg. Ytterligare två vätgastankstationer är på gång, i Malmö och i Stockholm. I Mariestad är den nya tankstationen för vätgas en del i kommunens satsning på en test- och demonstrationsplats för olika typer av hållbara transportlösningar och energisystem. I nästa steg är tanken att investera i ytterligare teknik som gör det möjligt att både producera och lagra egen vätgas. Enligt Sandvikens kommun är anläggningen tänkt att kunna kopplas till en kommande solcellspark. Swedegas söker miljonstöd LNG-projekt. Swedegas som äger det svenska stamnätet för gas har sökt EU-stöd på nära 2,7 miljoner euro för ett pilotprojekt om distribution av flytande naturgas från Zeebrugge i Belgien till Göteborg. Projektet som kallas Go for synergy in LNG, är planerat att drivas under ett års tid tillsammans med Swedegas belgiska ägare Fluxys. Ansökan som tillstyrkts av regeringen gäller stöd från EU:s fond CEF för ett sammanlänkat Europa. Tidigast våren 2017 väntas EUkommissionen fatta beslut om vilka transport- och energiprojekt som får stöd från fonden som omfattar totalt 40 miljoner euro. Flytande biogas utreds i ny studie Energikontor Sydost. Europeiska regionala utvecklingsfonden har gett Energikontor Sydost stöd för att undersöka förutsättningarna att använda flytande biogas som ett alternativt drivmedel inom sjöfart och i tunga fordon. Förstudien Flytande biogas till land och till sjöss, ska utreda om det finns en marknad för den biogas som är möjlig att producera i sydöstra Sverige. Vätgastankstationen i Sandviken invigdes i slutet av förra året och är ett samarbete mellan Sandvikens kommun, Aga gas och Sandvik materials tech no logy. Vätgasen tas fram genom elektrolys av vatten med hjälp av grön el vilket innebär att Sandviken nu har världens första helt fossilfria vätgastankstation. Sex nya bränslecellsdrivna vätgas bilar har köpts in av Sandvikens kommun. Krav på biogas i busstanken Gotland. All kollektivtrafik på Gotland ska köras på biogas i framtiden. Det kräver den rödgröna majoriteten inför den nya bussupphandlingen i höst, rapporterar P4 Gotland. Även vid upphandlingen för tio år sedan var intentionerna att regionens kollektivtrafik skulle köras på biogas. Men då saknades både tillgång till teknik och tankställen, och resultatet blev i stället dieselbussar. I dag är läget ett annat och nu vill politikerna se en utfasning av dieseln till förmån för biogasen. Det nya kollektivtrafik avtalet ska börja gälla 1 januari år 2020. Kraftsamling för biogas Användning och produktion av biogas i Västsverige ska öka. Det är målet i projektet Kraftsamling biogas 2017–2020, som drivs av miljönämnden i västra Götalandsregionen och länsstyrelsen i västra Götalands län. Arbetet ska ske tillsammans med olika västsvenska aktörer och målet är en mer kretsloppsinriktad hantering av livsmedelsavfall och restprodukter från stad, land och skog. Biogas ska ge britter värme En ny anläggning ska värma 6 000 bostäder i Hampshire i Storbritannien med gräsensilage som råvara. Gräset ska förädlas genom rötning på gårdsnivå och bli biogas som ska gå in i gasnätet. Bakom den planerade anläggningen står den brittiska energileverantören Ecotricity, skriver ATL. Grön rabatt till LNG-fartyg Var tredje fartyg som anlöpte Göteborgs hamn under år 2016 klassades som gröna och fick miljörabatt på hamnavgiften. Mest rabatt fick fartyg som drivs med flytande naturgas (LNG). Två av dessa var de LNG-drivna fartygen Ternsund och Fure West, som ägs av de Donsöbaserade rederierna Terntank och Furetank. FOTO: GÖTEBORGS HAMN ENERGIGAS NR 1 2017 27