Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Jan Rapp, specialistläk
are på Sophiahemmet och grundare av Biogasakademin, som fått 2016 års biogasutmärkelse av Biogas Öst för sina insatser för att främja biogasens utveckling, senast genom en ny nationell biogassymbol. 1 Vad var det som fick dig intresserad av biogasen? – Efter en innebandymatch 2007 berättade en kille att han jobbade med insamling av matavfall och att det användes till att ta fram ett lokalt producerat fossilfritt bussbränsle. Först trodde jag inte det var sant, men sen insåg jag att det var en riktig ”game changer” som kunde användas i alla världens städer. Jag bestämde mig för att försöka göra Sverige till ett skyltfönster för biogas. 2 Hur arbetar Biogasakademin? – Vi skapar samarbetsprojekt mellan olika aktörer för att sprida kunskaperna om svensk biogasteknik. Det är inte så många som vet att vi är världsbäst på området. Dessutom vinner både ekonomi och miljö när fler sorterar och väljer bilar som ger mest miljö för pengarna. Hur ser framtiden ut för biogas på fordonsmarknaden? – Den kan bli hur bra som helst. Men gasbranschen behöver satsa på smartare marknadsföring. Det duger inte att sitta med armarna i kors och skylla på politikerna. I Holland till exempel ökar Orange gas sin biogasförsäljning – trots att den är dyrare än fossila drivmedel – genom att göra bränslet kul och coolt. Sådant vill jag se mycket mer av i Sverige. 3 LNG-drift och rotorsegel på däck. Viking line stärker sin miljöprofil Sjöfart. Viking line fortsätter sin satsning på en klimatsmart fartygsflotta. Nyligen tecknades ett intentionsavtal med kinesiska Xiamen shipbuilding om ett nytt passagerarfartyg som ska drivas med flytande naturgas, LNG. Leverans beräknas ske våren år 2020. Viking line stärker även miljöprofilen på sitt befintliga LNG-fartyg, Viking Grace som går mellan Stockholm och Åbo. Passagerarfärjan ska utrustas med ett rotorsegel som, enligt tillverkaren Norsepower, gör att LNG-förbrukningen kommer att minska med cirka två procent per år. Även det nybeställda LNGJAN MALMBORG 4 ENERGIGAS NR 1 2017 fartyget kommer att utrustas med rotorsegel, enligt rederiet. Gasum blir störst på biogas i Norden Ägarbyte. Finska Gasum köper Swedish biogas international och blir därmed den största biogasproducenten i Norden. I köpet ingår totalt fem biogasanläggningar som ligger i Jordberga, Katrineholm, Lid köping och Örebro samt i Västerås. I Västerås får bolaget en majoritetsandel av aktierna i anläggningen. Swedish biogas international äger även till hälften Vadsbo biogas. – Köpet av Swedish biogas international är del av vår stra tegi. Vårt mål är att aktivt utveckla det nordiska gasekosystemet där biogasen är en viktig del, säger Gasums vd Johanna Lamminen i ett pressmeddelande. Swedish biogas international är en av de största biogasproducenterna i Sverige och producerar runt 300 gigawattimmar årligen. Biogasanläggningen i Jordberga ägs nu av det finska energibolaget Gasum. Eon fördubblar sin gasolaffär SSAB. Eon blir ny leverantör av gasol till Sveriges största gasolförbrukare, SSAB, under de kommande tre åren. Det största behovet finns hos SSAB i Borlänge dit Eon kommer att köra två gasoltåg i veckan under normal drift. Gasolaffären är den största hittills för Eon som fördubblar sin gasolaffär. – Eon:s upplägg, med chartrade tåg som trafikerar sträckan Karlshamn– Borlänge, har en kapacitet att försörja SSAB:s anläggning med cirka 60 000 ton gasol om året, säger Pär Möller, affärschef för gasolaffären på Eon. Pär Möller Gasolbolag vill skärpa säkerhetskrav Ackreditering. Gasolfyllarna är Sveriges första företag som ackrediteras inom gasolfyllning av Swedac. Det innebär att myndigheten kontrollerar och godkänner att arbetet med att fylla gasol flaskor sker på ett säkert sätt. Ackrediteringen av Swedac är frivillig men Gasolfyllarna hoppas nu att fler gasaktörer följer deras exempel för att säkerställa nivån på säker heten i gasolföretagen. – Genom att vara först med ackreditering av gasolfyllning lägger vi ribban för resten av branschen, och ser gärna att kraven för fyllning och hantering av gasol skärps, säger Kenny Nordenberg, kvalitetsansvarig på företaget. Fyllning av gasol på lösvikt har blivit allt vanligare. Gasolen används bland annat till gasolgrillar och värmare på både krogar och i fritidssammanhang.