Energigas 1
Gas i tanken › och Lysekil som satsat på gasbilar
i sina fordonsflottor. Nu har också Uddevalla kommit i gång. När de nya stationerna står klara hoppas vi att även dessa kommuner skaffar gasbilar, säger Morgan Ahlberg. Fler EU-projekt Två andra EU-projekt gör sitt till för att ytterligare förbättra gasinfrastrukturen i området. Det ena heter Great och har som mål att skapa transportleder för alternativa bränslen som el och gas på vägsträckorna Hamburg–Oslo och Hamburg–Stockholm. – Fordonsgas Sverige planerar att bygga en tankstation i Munkedal, på vägen mellan Göte borg och Oslo, för flytande fordonsgas för last bilar, säger Morgan Ahlberg. Det andra EU-projektet heter Biogas 2020 och är ett samarbete mellan Sverige, Danmark och Norge och syftar till att utveckla produktionen av biogas i områdena runt Öresund, Kattegatt och Skagerack. – Det kommer verkligen att behövas. Inom Fyrbodal finns i dagsläget bara två anläggningar för uppgradering av biogas. De flesta kommuner är för små och har med dagens låga fossilpriser svårt att räkna hem nya satsningar, säger Morgan Ahlberg. Satsat i Brålanda Trollhättan är den enda kommun som hittills gjort slag i saken – och det med stort eftertryck och med stor framsynthet. Redan 1996 byggdes en uppgraderingsanläggning för biogas vid Arvidstorps vattenreningsverk. Sedan dess har det kommunala energibolaget satsat vidare med Brålanda biogas, en uppgraderingsanläggning som får sin rågas via rörledningar från ett antal lantgårdar i trakten. Anläggningen ligger i grannkommunen Vänersborg, men ägs till två tredjedelar av Trollhättan energi och till en tredjedel av lantbrukarna själva. När BRC Sweden bestämde sig för att satsa på de fyra nya gastankstationerna var en förutsättning att företaget kunde säkra leveranskontrakt från Trollhättan energi. De två uppgraderingsanläggningarnas totala kapacitet ligger runt 30 gigawattimmar per år. – Under 2016 var produktionen på ArvidsFordonsgas. I Trollhättan är 90 procent av kommunförvaltningens personbilar gasdrivna. Här tankar Valentino Almhage som jobbar inom hemtjänsten. torp lägre, eftersom vi byggde om en rötkammare. Då fyllde vi ut volymen med inköpt naturgas, men i år ska vi producera biogas för fullt igen, säger affärsområdeschefen Anders Ericsson. 100 procent biogas Inne i Trollhättan har bolaget tre egna dispenser – en publik, en för buss och en för kommunens egna bilar. Dessutom har man en gastankstation på Brålanda i Vänersborgs kommun och en i grannkommunen Lilla Edet. Även tankstationen i Grästorps kommun får sin gas från Trollhättan. – I princip kör vi med 100 procent biogas i pumparna. Men om efterfrågan ökar kan vi ju alltid skjuta in några procent naturgas. Vår policy är att vi bygger ut marknaden först, sedan produktionen, säger Anders Ericsson. Kapacitet finns att utöka driften både på Arvidstorp och på Brålanda – och substrat finns det gott om. – Det finns en hel del slaktavfall och gödsel Grönt. Trollhättan har satsat stort på biogas. 8 ENERGIGAS NR 1 2017 uppe i Dalsland. Vi har också kommunens insamlade matavfall, som i den senaste upphandlingen hamnade i Borås. Det vill vi gärna ta tillbaka, säger han. ”Jag tror att vi börjar närma oss taket för hur mycket biogas vi kan ha i den kommunala fordonsparken. Nu gäller det mer att sätta fokus på medborgarnas val av fordon. ” Johan Andersson, energisamordnare Trollhättans kommun För Trollhättans kommunalpolitiker har den säkra tillgången på fossilfri energi betytt mycket. Redan år 2011 fastställdes det i en energiplan att den kommunala verksamheten ska vara fossilbränslefri till år 2020. När energi samordnaren Johan Andersson nu skissar på en ny plan står målet fast. Men han har en avgörande nöt att käcka. – Alla Västtrafikens stadsbussar, nio av tio sopbilar och 90 procent av förvaltningens personbilar är numera gasfordon. Ändå står fos