Energigas 1
Konvertering. Tre olika Fordmodeller byggs om för
gasdrift i Trollhättan. Med Trollhättan som nav har ett stort antal svenska och norska kommuner bestämt sig för att bli världens första region för fossilfria kommunala trans porter. I Sverige kommer bio gasen att spela en huvudroll. Fyra nya gastankstationer ska byggas i området Fyrbodal och redan nu konverteras person- och lastbilar till gasdrift i Trollhättan. Text: Jan Malmborg Foto: Martin Frick Storsatsning på gasfordon i Västsverige I en gammal fordonsskola i Trollhättan huserar BRC Sweden. Företagets verkstadslokal kanske inte ser mycket ut för världen, men den har en nyckelroll för biogasens utveckling i regionen. Under de fem senaste åren har BRC Sweden med hjälp av italiensk teknik konverterat mer än 2 000 personbilar till gasdrift för den svenska marknaden – först fyrhjulsdrivna Subaru, numera tre modeller av Ford. De har också byggt om cirka 300 Scanialastbilar för gasdrift, mestadels för den europeiska och ryska marknaden. Men de sex anställda mekanikerna hinner också med annat – de bygger gastankstationer. – Hittills har vi byggt fyra åt Aga uppe i Stockholmsområdet, en åt Eon i Malmö, en i 6 ENERGIGAS NR 1 2017 Mångsysslare. Förutom att utrusta Scanialastbilar med Oslo och några i Danmark, berättar vd Dennis Staaf, som äger företaget tillsammans med ett norskt investmentbolag. Stöd från Klimatklivet I höstas fick BRC Sweden en ny beställning. Den största hittills. – Vi fick 8,9 miljoner kronor i investeringsDennis Staaf bidrag från det statliga Klimatklivet för att bygga fyra nya gastankstationer i Strömstad, Mellerud, Bengtsfors och Åmål. Själva kommer vi att lägga in minst 3,4 miljoner. De fyra tankstationerna är de första vi tänkt driva själva, säger Dennis Staaf. Stationsbyggena beräknas vara klara i oktober år 2018 och är en del i en regional satsning på fossilfria transporter. Regionen det handlar om kallas Fyrbodal, ett kommunalförbund bestående av 14 kommuner i Dalsland, norra Bohuslän och nordvästra Västergötland. Tillsammans med 24 kom muner i de norska grannlänen Östfold och Follo driver man projektet Hela gröna vägen. Projektet är delfinansierat av EU:s regionalstöd och ska pågå till år 2018. Det ska bland annat resultera i att de 38 kommunerna tar fram handlingsplaner för hur deras fordonsflottor ska bli fossilfria fram till år 2030. På den norska sidan har man hittills haft sitt största fokus på eldrift, men intresset för biogas har ökat.