Marknad 1
Andreas Wickberg är vd för Wiccons team som integ
rerar finansiella system i realtid över landsgränser. Wiccon – tänker inifrån boxen Vi ska tänka utanför boxen. Sägs det. Överallt och av alla. Det är fel, säger Wiccons Andreas Wickberg. – Think inside the box… När vi nu ändå talar nutidssvenska kan vi ju säga ”it ain’t rocket science”. För det är det ju oftast inte. Tiptapp blev en succé för att det gav oss en lösning på att bli av med skräp utan att behöva köra iväg det själva, Uber handlar om att ta sig från punkt A till punkt B, RnB om att slippa sova ut - omhus och talar vi om tunga transporter så är problemet och lösningarna globala. – De tunga transporterna åker tomt upp till 20 procent, vi har tunga transporter till Stockholm och vise versa som båda åker tomma eftersom relativt lite produceras i Mälardalen/ Stock - holm, konstaterar Andreas Wickberg. – Lösningarna är alltså extremt ruttorienterade men transportbranschen som funnits i de här formerna i 100 år beter sig som en förvirrad ettåring även om individerna inom branschen är fantastiska och vill väl… Wiccon? Enligt hemsidan ”ett litet team i Öre - bro som fokuserar på webbutveckling, systemutveckling och fintech”. – Vi jobbar passionerat i nära samarbete med våra kunder och skapar professionella produkter, tjänster och digitala upplevelser som engagerar, är sammanfattningen. Att seniore medarbetaren Hasse Grön - berg karaktäriserar Wiccon-teamet som en orkester är kanske inte konstigt när man har kontoret ett par våningar ovanpå legendariska Prisma så gott 28 Marknad som mitt i Örebro. Hasse Grönbergs beskrivning av sin roll som den som ska ”tillhandahålla korrekta partitur och en tydlig taktpinne” hade väl där - emot varit svårare att upprätthålla inom nattklubbens väggar med ett halvsekels svenska musiklegendarer på väg upp eller ned från scenen från 1960-talet och framåt. Det är dock varken Ulf Lundells eller Mats Ronanders fel att vi sitter här, inte ens Sky Highs eller, för den delen, Lolita Pops. Vi – som så många andra – skyller istället på kineserna. Vi rör oss på gott och ont alltmer över världen, vi handlar med varandra, ehandeln har utplånat alla gränser och en alltmer globalt baserad medel- och överklass turistar på delar av vårt gemensamma klot man aldrig tidigare drömt om att besöka eller ens velat. Därav en stor mängd kineser här hos oss vid Nordpolen. Exempelvis. Det är där Wiccon kommer in i sammanhanget. – Vi integrerar finansiella system i realtid över landsgränser, säger Andreas Wickberg som alltså är vd för detta team vid Oskarsparken. Som många vet: När valfri kines handlar i valfri butik i centrala Örebro och betalar med sitt kreditkort ska tycke uppstå mellan handlaren, kinesen, handlarens bank och kinesens bank som råkar vara på andra sidan jordklotet och då krävs en viss finansiell fintechbaserad logistik om alla ska leva lyckliga även i fortsättningen, detta funkar i dagsläget. Ungefär. – En kraftig ökning av kinesisk turism har gjort att det uppstått ett behov av att kunna handla med inhemska kinesiska system som AliPay och WeChat även här i Sverige, konstaterar Andreas Wickberg med en något mer korrekt formulering. – Vi bygger alla system och bryggor som möjliggör handeln, förklarar Andreas. – Det första med Kina är att man måste förstå att ”settlement of money” är fruktansvärt då man allt som oftast måste be om lov och bli certifierad för att få handla internationellt som kines. – I Kina måste vi investera i lokala bolag för att kunna göra affärer, publicera applikationer men också för att få tillbaka pengarna till Sverige utan alltför höga skatter och avgifter i mitten. Det är där problemet ligger i all enkelhet. – Ja. Det är där problemet för svensk handel kan uppstå. Att faktiskt få peng - arna. Det här är, historiskt, inget nytt. Sverige har under framförallt hela tid - en efter andra världskriget tvingats arbeta med lösningar på likartade problem. Det har handlat om handeln med hela östblocket under Sovjetunionens era, med delar av Asien tidigare och med den bilaterala handeln mellan Sverige och ett stort antal utvecklingsländer. Det har varit problem med att hitta betalningslösningar, det har varit ett glapp i möjligheter i varuutbyte och det har handlat om att handelspartners i olika länder inte fullgjort sina åtaganden. Och så vidare. Forts. 30 »