Tidningen Energi 1
ningen av solceller ökade med 230 procent under 2
018 och att kunderna i snitt sparar 400 euro per år i energikostnader, enligt företagets beräkningar. Hur kommer det sig då att lanseringen i hemmanationen Sverige kom så sent? – Huvudanledningen var att det inte var tillräckligt – Vi tittar även på andra energilösningar, bland annat batterier, värmepumpar och elbilsladdare. Vi är även intresserade av att hitta nya sätt att sälja solel, till exempel genom leasinglösningar. Vi håller på att bygga en stor portfölj med lösningar inom det här området, säger Alex Castro Pérez. lönsamt för husägare att investera i solceller tidigare. Men nu har reglerna ändrats och förutsättningarna idag är väldigt goda, säger Alex Castro Pérez. A tt de ekonomiska förutsättningarna är viktiga visar exemplet Storbritannien, som var den första nationen som Ikea rullade ut solceller i för fyra år sedan. Där avslutade Ikea sin försäljning av solceller under våren 2019 efter att den brittiska regeringen ändrat systemet för feedintariffer, vilket gjorde solcellsinvesteringar betydligt mindre lönsamma. Men Ikea hoppas på att kunna komma tillbaka på den brittiska marknaden igen, enligt Alex Castro Pérez. Men ska inte solceller kunna stå på egna ben, priserna har ju sjunkit kraftigt under senare år? – På sikt kommer subventionerna inte att behövas, men de är viktiga nu i uppbyggnadsskedet för att snabba på den expansion som behövs för att klara klimat målen. Det är också viktigt att det är långsiktigt stabila och transparenta stödsystem. I nästa steg tycker jag att det bör vara direkt avdragsgillt för kunderna, ungefär som dagens Rutavdrag, säger Alex Castro Pérez. Satsningen på solceller ligger i linje med Ikeas övergripande klimatstrategi. Företaget har höga ambitioner där varuhusen ska drivas av egen energi. Bland annat äger och driftar Ikea 534 vindkraftverk och runt 920 000 solcellspaneler globalt. Ingkas mål är att minska sina utsläpp av växthusgaser med 80 procent från 2016 till 2030 samt att minska klimatavtrycket för varje Ikeaprodukt med 70 procent under samma tidsperiod. Nästa steg är alltså att inspirera kundernas eget klimatarbete. Och då är det inte bara solceller som är intressanta på sikt. 3 T LÄSTIPS Factfulness Hans Rosling The innovator’s dilemma Clayton Christensen The third industrial revolution Jeremy Rifkin roligen kommer spelplanen att förändras lite när Ikea ger sig in i leken. Marknaden för Ledlampor är ett exempel på en marknad som förändrats radikalt, delvis genom Ikeas förtjänst. – För bara ett par år sedan ansågs de vara dyra och lyxiga. Idag är det en vanlig konsumentprodukt som kostar runt 1 euro och vi säljer 80 miljoner Ledlampor per år. Men alla Ikeas nya satsningar går inte som tänkt. Ett exempel är när Ikea rullade ut sin stora satsning på att sälja tvsystem. Tanken var att ge de stora elektronikkedjorna en ordentlig match med pressade priser. Men bara några år senare togs tvsystemen bort från hyllorna. – Ja, där fick vi dra oss ur. Vi beställde för stora volymer samtidigt som marknaden förändrades snabbt. Vi kom efter i utvecklingen och kunde inte differentiera våra priser tillräckligt bra. Och varumärket i sig är också viktigare på tvmarknaden, säger Alex Castro Pérez. Hur ska ni undvika en sådan utveckling denna gång? – Den stora utmaningen är att få kunderna att känna sig trygga med Ikea som solleverantör. Men vi kommer att dra nytta av vårt kundfokus och vårt stora kunnande om vardagslivet i hemmen. Sedan gäller det att hitta rätt samarbetspartner och upprätthålla kvaliteten i alla leverantörsled. Samarbetet med andra aktörer är en nyckelfaktor för att klara en sådan här utrullning. Man kan ana att Alex Castro Pérez drivs av en stark tävlingsinstinkt kombinerat med stort hållbarhetspatos. Han har tidigare arbetat med hållbarhetsfrågor inom bland annat bil och fartygsindustrin samt på Tetra Pak innan han blev lockad till Ikea 2015 (ungefär 920 000 EGNA SOLCELLSPANELER G Antal varuhus: 430 Ikeavaruhus i 52 länder. Drygt 370 av dessa drivs av Ingka Group, som är Ikeas största franchiseföretagare. G Egen förnybar el: 534 vindkraft och runt 920 000 solcellspaneler. G Skogsinnehav: 180 000 hektar, främst i Baltikum. G Antal besök i Ikeas varuhus: 838 miljoner/år. G Antal besök på ikea.com: 2,35 miljarder/år. G Antal anställda: 158 400. 24 NR 6 2019 TIDNINGEN ENERGI