Tidningen Energi 1
Fossilfritt i tanken Mölndal Energi blev Sveriges
första fossilfria energibolag. Sista steget var att göra fordonsparken fossilfri. D et viktigaste steget för att bli fossilfria togs 2006 då Mölndal Energi beslutade att bygga ett biobaserat kraftvärmeverk. Efter det har samtliga pannor konverterats till biobränslen. Sista steget var att få den egna fordonsparken fossilfri. – Vi hade tidigare fem bilar med bensin och diesel. Dessa bytte vi mot tre elbilar och installerade ett smartare bokningssystem som gör att bilarna kan bokas på ett mer optimerat sätt. Vi köpte också in två elcyklar för ärenden i närområdet, säger Christian Schwartz, vd på Mölndal Energi. – Våra hjullastare och tyngre arbetsfordon använder numera HVO (biodiesel), där vi har en tank på vårt område. Att genomföra dessa förändringar har inte varit svårt inköpsmässigt. Däremot är arbetsfordonen gjorda för diesel och tillverkarna står inte för någon garanti om motorn går sönder, men den lilla risken tar vi. Nu har vi använt HVO i ett år och inte haft några problem, säger Christian Schwarz. Nästa steg har varit att ställa krav på leverantörerna av bränsletransporter till kraftvärmeverket. Miljöarbetet för dessa transporter började redan 2010 genom att lastbilarna var tvungna att klara kraven för att köra i kommunens miljözoner. – Vi har nu också ställt krav att leverantören ska arbeta systematiskt för att minimera negativ miljöpåverkan från transporterna. Miljöarbetet ska omfatta transportoptimering gällande till exempel rutt och lastplanering och bränsleförbrukning. De ska också kunna visa nuläge och mål gällande andelen förnybart drivmedel. Detta har alla som vi arbetar med kunnat uppfylla, säger Christian Schwartz. Nyligen fick Mölndal Energi miljötillstånd att – Var tydlig med vart ni vill, hur och varför, säger Mölndal Energis vd Christian Schwartz. elda RT2, det vill säga returträ som är behandlat med exempelvis färg. Detta bränsle samlas in på lokala återvinningscentraler. – Eftersom det handlar om transporter i närområdet bör vi på sikt kunna ställa krav att dessa transporter ska ske med lastbilar som har eldrift. Det går hela tiden att bli bättre. ANN-SOFIE BORGLUND TIDNINGEN ENERGI NR 6 2019 31 FOTO: SOFIA SABEL