Tidningen Energi 1
Tema Hållbara inköp Det mest drivande i hållbarhe
tsarbetet är när kunderna ställer krav. Det menar Maria Blechingberg som har arbetat i drygt 20 år med hållbarhetsfrågor. A 28 NR 6 2019 TIDNINGEN ENERGI nsvarsfulla inköp är en av de viktigaste delarna i företagens hållbarhetsarbete. Det kan tyckas självklart, men det gäller att hålla koll på produktens eller tjänstens hela livscykel – och att veta vad man vill uppnå med sina krav. Att ställa krav på att inköpen är hållbara innebär att man tar hänsyn till en produkts hela livscykel. Produkten ska även vara hållbar sett ur sociala aspekter, exempelvis ha tillverkats med schyssta arbetsvillkor. – Det kan idag tyckas självklart att inköpen ska vara hållbara, men arbetet är inte alldeles enkelt och det är viktigt att det finns en tydlig tanke med varför man arbetar med dessa frågor. Det är därför centralt att man som bolag frågar sig vad man vill uppnå med att ställa dessa krav. Vad är det man vill ska hända? Är det att klimatpåverkan ska minska eller är det att medarbetare hos leverantörerna ska ha rätt att vara med i oberoende fackföreningar, säger Maria Blechingberg, hållbarhetskonsult på Esam. – Det är lätt att fokusera på när en produkt är i drift, men det är minst lika viktigt att se hur den tillverkades, om man behöver tillsätta något för att den ska fungera, exempelvis kemikalier, och hur den sedan kan återvinnas. Hållbarhetskrav går att ställa på alla produkter, men de mest affärskritiska är de som behövs för företagets kärnaffär. – Därför är det viktigt att hålla koll på nyckelleverantörerna för energibolagets kärnaffär. Om bolaget har en nyckelleverantör som inte är utbytbar och den inte arbetar med hållbarhet riskerar det att spilla över på