AMES 1
BARRIÄRFRI LÄNK M ichael Myhré är knappast någon
duvunge på sin post – utan har arbetat med infrastruktur under nästan hela sitt vuxna liv. Efter att ha börjat som snickare och betongarbetare avancerade han via arbetsledning till att leda allt fler och större byggprojekt. – Jag har bland annat byggt en betongfabrik i Malaysias djungler, ett vattenkraftverk på Madagaskar och avloppssystem i Sydney. Men också byggprojekt i Singapore, Sri Lanka och på Island. Var i väg tolv år utomlands på uppdrag av mestadels Skanska innan jag började längta hem, berättar han. TILLBAKA I SVERIGE BLEV han projektchef för Södra Länken i Stockholm – och mellan 2002-2008 ledde Michael bygget av Citytunneln i Malmö så framgångsrikt att de inte bara blev färdiga ett år tidigare än planerat. Kalaset blev också en halv miljard kronor billigare och järnvägstunnlarna är också mycket uppskattade av Malmöborna. Michael hann knappt starta eget konsultbolag innan Linköpings kommun hörde av sig och ville anställa honom som projektchef för »C Linköping«. Ett uppdrag som sträcker 14 sig till och med 2017. – Tidigare har jag haft kontakter med olika kommuner från utsidan, men nu får jag se insidan av en kommun och det är ett väldigt spännande projekt. Jag tillträdde under senvåren 2013 och är sedan drygt ett år tillbaka Linköpingsbo. Ska man vara med och utveckla en stad bör man också bo i den. Annars blir det inte bra. GRUPPEN HAN LEDER har nära kontakt med Trafikverket och andra inblandade verksamheter i infrastrukturen för att kunna få överblick och utforma en röd tråd. – Vi skapar en slags stomme eller baseline, som jag brukar kalla det, med tidpunkter för där olika byggnationer börjas vad gäller exempelvis ett nytt resecentrum, bostäder och handel. Sedan kan det bli avvikelser under arbetets gång, men har man en stomme kan man då fatta bättre och klokare beslut. Varför föll du för locktonerna och antog tjänsten här? – Därför att jag tycker att det är ett jättespännande projekt med både utmaningar och stora möjligheter. Det är väldigt roligt och stimulerande att vara med och utveckla en stad. Linköping har ju passerat 150 000 invånare och TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: BJÖRN LISINSKI Michael Myhré var projektledare för Citytunneln i Malmö – ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. Nu leder han »C Linköping« – med Ostlänken, nytt resecentrum och den nya stadsdelen Stångebro. – Viktigast av allt är att staden blir barriärfri, säger han. ska man nå målet med 170 000 personer inom en snar framtid behöver innerstaden växa. Han fortsätter: – Som det är nu slutar ju innerstadskärnan vid Stångån. Kan man få vattnet mer framträdande centralt är det en otrolig attraktionskraft. Vi vill att det ska bli mer levande kring Stångån med restauranger och butiker. Det blir ju också en helt ny stadsdel – Stångebro, som ska växa upp mot Kallerstad. Vad blir viktigast för att lyckas? – Det finns fyra ledord – förena, blanda, förnya och koppla. Förena innerstadens delar med varandra så att de går hand i hand, blanda olika funktioner, förnya genom att renovera befintligt och bygga nytt, samt koppla samman gatustråken. Med bättre kommunikationer och en utbyggd kärna får Linköping en unik chans få andra städer har att utvecklas. Men allra viktigast är att city blir barriärfritt. – I dag är järnvägen och resecentrum en barriär. Med tanke på det är en tunnel ett bättre alternativ än en bro för Ostlänken. Politikerna i Linköping är eniga om att tunnelalternativet är det bästa. Formellt har Trafikverket inte fattat något beslut ännu, men det gäller att hitta det bästa och mest långsiktiga för dagens och morgondagens Linköpingsbor. Många undrar varför det tar en sådan tid att komma till skott och börja bygga – vad svarar du på det? – Man måste ha respekt för att det tar tid att få ihop alla delar på ett väl fungerande sätt. Detta är ju i princip det största som hänt Linköping sedan Domkyrkan byggdes. Hela järnvägen ska inte stå klar förrän 2028 och det finns en massa hållpunkter på vägen där den demokratiska processen måste kunna fatta beslut. Ostlänksbygget har Trafikverket tänkt inleda i Norrköping under 2017 – genom den så kallade kardonbanan. Det vill säga den planerade järnvägssträckan som ska gå från den befintliga stambanan norr om Norrköping rakt ner till industrierna på Händelö. SEDAN DRÖJER DET ytterligare några år innan de första spadtagen för Ostlänken tas i Linköping. Men utvecklingen av staden kan komma i gång innan dess, så snart besked ges om var spåren ska dras. – Själva resecentrum kommer att börja byggas en bit in på 2020-talet, men exakt var det ska ligga är inte helt klart ännu, berättar Michael Myhré. n