AMES 1
HALLÅ CHRISTINA LANDOFF H TEXT: DANIEL ATTERBOM F
OTO: BJÖRN LISINSKI allå Christina Landoff, Skänninge stadshotell, du kom till final i årets mest företagsamma i Östergötland, Hur kändes det? – Det var helt fantastiskt att vara en av fem finalister. Det var över 100 nominerade. Jag blev jätteförvånad och jättestolt. För mig är det som en vinst bara att bli nominerad. Vad jag hört har du stora planer för Skänninge stadshotell, som du övertog våren 2014. Berätta! – Vår ambition är att ta tillbaka CHRISTINA LANDOFF TITEL: VD, Green Venue Hotels AB, Skänninge stadshotell och Restaurangerna Mantorptravet. FAMILJ: Gift med Jörgen, två söner Olof 7år och Carl 10 år. BOR: I ett gammalt vackert hus i Skänninge. FRITID: Sjunger i kör, sitter i styrelsen för KoopM i Vadstena och i Motala Fontänhus. Ledamot i kyrkofullmäktige. mark som en viktig mötesplats. Skänninge har alltid varit en betydande handels- och mötesplats. Hela hotellet är byggt som en samlingspunkt för möten, festligheter etc. Vi är mer än ett hotell som man bor över på, men för möten på landsbygden måste man kunna erbjuda fler rum. Vi har köpt till en fastighet och bygger nya rum. Vi går från nio rum till 36 rum, som ska vara klara i sommar. Vi bygger ett fullvärdigt konferenshotell med relaxavdelning och framöver en spa-del. Vi satsar särskilt på barn och familj också och har mycket spännande på gång för den kundgruppen. Vi ska bli en ny typ av mötesplats. Vår nisch – där vi skiljer oss från andra hotell – är att vi jobbar mycket med event och att skapa olika typen av möten. Skänninge stadshotell ska givetvis kunna erbjuda banketter i Oscarssalen, vår stora festsal där vi hade 160 personer på sittande julbord. Det är åtta meter högt i tak med kristallkronor. Det lockar folk långväga från. Oscarssalen är uppkallad efter kung Oscar II. Hotellet byggdes 1885. Hur är det att gå från en anställning på Folkets hus, (numera Motala convention centre) till att driva eget hotell? – Ja, egentligen är det samma jobb. Skillnaden är att nu gör jag det i egen regi. För min del innebär det framför allt att som min egen behöver jag inte gå till en styrelse eller en stämma för att förankra besluten, utan kan fatta dem själv. Även verksamheten i Motala var ett renoveringsobjekt med personal, fastigheter, organisation, ekonomi – hela kitet. Det behövdes en nystart där för att rädda ekonmin. Vi lyckades vända 15 års negativa rörelseresultat till ett positivt kassaflöde under mina 4,5 år där. Vi gör motsvarande resa nu då vi börjat från början med ett tomt papper, dock i en fantastisk byggnad med en historia. Det gäller att hitta rätt personal och koncept. Är det som på Fawlty Towers att driva hotell på en mindre ort? – Ja, Gud ja, absolut, det är jätteskoj. Vi hade i går två julbord, ett klockan 13 och ett klockan 15. Gäster till det sistnämnda kom redan 14.20. Jag stod i disken och diskade iklädd kökskläder när någon ropade på mig. Jag sa till gästerna att jag skulle hämta min kollega som skulle ordna saken. Jag gick bakvägen, men hittade inte kollegan. Så jag bytte snabbt till vanliga kläder och kom ut till gästerna. De höll ju på att skratta på sig när samma person kommer ut i andra kläder. Men vi ordnade problemet. n 17