AMES 1
HÄR GÖR REIDAR EN koppling mellan behov och efter
frågan. – Därför anser jag att utbildning är jättespännande just nu. Reidar slår ett slag för de arbetslösa männen. – Killar har också kommit i ett nytt läge. Tjejer är ofta duktigare i skolan än vad killar är. Killar som inte har högre utbildning har svårt att komma in på arbetsmarknaden. I och med Ostlänken kan det finnas ingångsjobb för dem i massor, en chans för dem att få sitt första jobb. Det är viktigt att komma i gång med att jobba. sedan kan man plugga vidare. Jag rekommenderar att varva jobb och studier, gärna samtidigt och i kombination. Det är jätteviktigt. annars kommer man in i lunken att vara arbetslös under en lång tid, vilket kan bli en vana eller livsstil – och det är inte bra. Jag skulle gärna vilja att ungdomar kom i gång med en yrkesinriktad gymnasieutbildning. Det man kan göra, nu när Ostlänken kommer i gång, är att undersöka vilka yrkeskategorier som behövs. Då får man försöka hitta dem och utbilda dem. Han har redan gjort en liknande inventering. – För 25 år sedan, när Eurodisney öppnade utanför Paris, jobbade jag med det. Då åkte vi runt och letade folk i hela Europa. Vi anställde 5 000 personer på tre månader. Vi visste att vi behövde si och så många trädgårdsmästare till hotellen, brandmän, servitörer och »restaurang-greeters«. Det är likadant med Ostlänken. Vi kommer att kunna peka på att vi kommer att bygga så mycket, vi kommer att köra bort så mycket – det kommer att synas väldigt tydligt vad det är som behöver göras. Om det vill sig väl nu, så kommer en del av det här att börja snart. Om allt går som det ska kommer bygget av Ostlänken att starta i Norrköping om ungefär två år. Då gör man de första förberedelserna för att så småningom börja bygga Ostlänken. Om man ska ha folk som är färdigutbildade vid 18, 19 eller 20 års ålder, och en yrkesutbildning tar ett par år, då tickar klockan. Ostlänken börjar nu! Det är viktigt att skolan förstår det och inte minst att eleverna förstår det. Det finns många unga idag som tror att de aldrig kommer att få jobb. Det är inte bra att ha den uppfattningen. Det är förödande att man tror att man går ett tungt öde till mötes. Vi politiker, media och inte minst skolan har en jätteuppgift (knackar i bordet). Vi måste säga till dem: »Jo, du kommer att få jobb. Om du går den här utbildningen har du alla chanser att få ett jobb på hemmaplan.« Men nu börjar det pratas lite om det! DET ÄR VIKTIGT ATT SAMARBETA över kommunoch länsgränser. – Vi måste kunna utbilda över kommungränserna. Om jag har förstått saken rätt har Finspång varit duktiga på yrkesutbildning. Vi kanske ska lära oss mycket av dem, vi kanske ska lära oss något av Linköping. Vi kanske ska göra något ihop med Nyköping. Vi måste titta över kommungränserna och fråga vad de har för värde i det här sammanhanget. Vi kanske måste bryta några sådana. Även om skolan finansieras kommunvis, måste vi titta på om vi ska utbilda i regionen, för Ostlänken är en regional utmaning. Ostlänken går inte bara genom kommungränser, utan även länsgränser. Tågförbindelsen är oavhängig av vilken region den går igenom. – Kommungränser är ointressanta ur många perspektiv. Jag har i många år arbetat med turism och bott på Mallorca. Otroligt många svenskar har varit på Mallorca. De åker till Magaluf och andra orter. Jag har frågat säkert 20 000 personer: »Vad heter kommunen?« Ingen vet svaret. Kommunen heter Calvia. BYGGANDET AV OSTLÄNKEN börjar snart, inom ett par år. – Nu är den stora utmaningen att gå från en förståelse av att Ostlänken kommer att hända till att den ska bli verklighet. Utbildningar är lite olika dyra. Det finns en utbildningspeng och vissa utbildningar kräver mindre resurser än andra. Det gäller också att anpassa sig efter det. En del utbildningar kanske ska äga rum i Finspång och andra utbildningar kanske man ska åka till Linköping för att gå. Ytterligare andra utbildningar måste elever åka från Finspång eller Linköping till Norrköping för att gå. Norrköping sitter i förarsätet. – Eftersom Norrköping är det ställe där Ostlänken börjar först, har Lars Stjernkvist träffat Trafikverket som håller i projekt Ostlänken. I höstas anordnade Östsvenska handelskammaren och jag ett event på Flygeln i Norrköping. Det var avstampet, att folk förstår att det här håller på att hända inom en nära tid. Nu ska vi köra vidare. Framåt vårkanten ska vi ha en uppföljning på Flygeln av 21