AMES 1
Charlotte Wibäck, vd för kommunikationsföretaget
Animech. KRISHANTERA MED EN TYDLIG PLAN Volkswagens manipulering av avgassystemen i sina bilar har bidragit till att aktualisera ett ämne som ständigt bör finnas på företagens agenda, nämligen krishantering. Företag som har förberett sig och står rustade med en krishanteringsplan när krisen väl inträffar har betydligt bättre förutsättningar att hantera kriser än företag som inte funderat på hur de ska hantera den här typen av situationer. TEX: ANNIKA WIHLBORG FOTO: S.RYDESJO En tumregel när det kommer till kriskommunikation är att ärlighet alltid varar längst. Att försöka mörka eller smussla riskerar enbart att förvärra ett redan krisartat läge, sanningen brukar i allmänhet ändå komma fram förr eller senare. – En avgörande faktor för att lyckas hantera kriser på ett så effektivt sätt som möjligt är att ha en plan för hur situationen ska hanteras. Våga tänka utifrån hur ni skulle kunna hantera ett ”worst case scenario”, en krissituation som får omfattande effekter mot företagets kärnverksamhet. Utgå från det scenariot när ni gör upp en handlingsplan, säger Charlotte Wibäck, vd för kommunikationsföretaget Animech och en av Jordbruksverkets utsedda kriskommunikatörer. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i samband med internationella krissituationer i olika länder, kriser då grundläggande samhällsfunktioner inte alltid fungerar. Så allvarliga kriser utsätts sällan svenska företag för, men hanteringen av företagskriser har många likheter med andra typer av kriser. TYDLIGA ANSVARSOMRÅDEN OCH ETT SYNKRONISERAT BUDSKAP Många svenska företag har valt att anlita PR-byråer eller externa krishanteringskonsulter för sin kriskommunikation, men internationellt sett är det vanligare att man istället hanterar den här typen av kriser internt. Charlotte Wibäck anser att företag i första hand bör hantera krissituationer internt, det är en angelägenhet för ledningsgruppen. – Bestäm vem som ska vara er talesperson och vem som ansvarar för olika arbetsuppgifter om en krissituation uppstår. Bestäm också vilket budskap ni ska framföra, om ni inte är synkroniserade riskerar olika versioner av sanningen att läcka ut. Betrakta inte media enbart som er fiende, de kan även hjälpa er att nå ut med ert krishanteringsbudskap och därmed fylla en viktig funktion i ert krishanteringsarbete, säger Charlotte Wibäck. KRISER HANTERAS BÄST AV INTERNA MEDARBETARE PÅ PLATS Företag som vill vara väl rustade inför en kris bör agera utifrån närhetsprincipen, vilket innebär att krisen hanteras bäst där den inträffat. Ett livsmedelsföretag vars kunder exempelvis hittat olämpliga föremål i deras produkter bör hantera kritiken på plats på företaget snarare än att låta en extern kriskonsult sköta krishanteringen. likhetsprincipen, som säkerställer att verksamheten kan flyta på i princip som vanligt, även i samband med krissituationer. Det minimerar de ekonomiska effekterna av krisen och bidrar även till att minimera krisens interna påverkan. – Företag bör också arbeta utifrån ansvarsprincipen, som innebär att samma personer som leder verksamheten i vanliga fall även agerar ledare i samband med kriser. Företag som tar in nya ledare i samband med kriser riskerar att tappa förtroende när ett obekant ansikte dyker upp. Många upplever ett högre förtroende för företag som istället låter sina etablerade ledarprofiler ansvara för krishanteringen. n 31