AMES 1
ÅRHUNDRADETS TILLVÄXTCHANS OSTLÄNKEN GER NYA JOBB
TEXT & FOTO: PER ODDMAN Det här är århundradets största infrastruktursatsning med en beräknad kostnad av 100 miljarder kr som kommer att skapa omkring 19 000 nya jobbtillfällen när Ostlänken ska byggas. Det handlar om att bygga själva banan och de fem resecentrum som planeras. I Nyköping ska ett nytt resecentrum byggas inne i stan och ett vid Skavsta. Nya resecentra planeras i Vagnhärad, Norrköping och Linköping. Till detta stora projekt kommer det att behövas ny arbetskraft. Östsvenska Handelskammaren jobbar nu intensivt genom ett kluster med att få fram en stor jobbsatsning. Detta för att tillgodose behovet av rekrytering i framtiden vid bygget. –Redan nu bör kommunerna planera för utbildning inom de yrkesområden som behövs för byggnationen av Ostlänken, anser Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren. ÖSTSVENSKA HANDELSKAMMAREN, Region Östergötland, Regionförbundet Sörmland och kommunerna längs med sträckningen Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping står gemensamt bakom satsningen East Sweden Infra Cluster. Det är infrastrukturkluster av företag för en gemensam kraftsamling med uppgift att lyckas med Ostlänken. Klustret är en plattform för erfarenhetsutbyte och samarbete men också för att få till den specialkunskap som behövs för byggnation och etablering av nya företag. Hittills har över 200 företag gått med i klustret. –Inom vissa områden erbjuder vi regionens företag en bättre kunskap inför bygget. Det kan t ex vara offentlig upphandling. Här kommer vi erbjuda unika utbildningar till klustrets medlemmar säger Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren. BEHOVET AV REKRYTERING av arbetskraft med rätt kompetens kommer vara en kärnfråga för att bygget ska lyckas. – Utländsk arbetskraft kommer självklart behövas för att klara projektet men målet är dock att så många jobbtillfällen som möjligt kommer tillgodo företag och människor lokalt, säger Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren. Det handlar framför allt om behov av projektledning, anläggningsarbetare, grävmaskinister, betongarbetare, takläggare och civilingenjörer. 16 Kommunerna i regionen behöver samarbeta för att utbilda tillräckligt många med rätt kompetens inom byggsektorn. Vissa yrkesroller inom byggsektorn är redan i dag ett bristyrke som t ex betongarbetare eller så finns det ingen överkapacitet. –Här kan byggentreprenörerna göra en viktig insats genom att medverka i de styrgrupper som finns hos yrkeshögskolorna och dessutom erbjuda praktikplatser vilket leder till att fler kan fullfölja sina utbildningar, tycker Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren. MAN ARBETAR T EX FÖR att påverka ungdomar som är inskrivna vid arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlarna kartlägger ungdomarnas intressen och försöker coacha dem till att se möjligheter inom byggbranschen där det kommer att finnas gott om jobb i framtiden genom Ostlänken. Kontakt tas med gymnasieskolor, yrkesvägledare, yrkeshögskolor, komvux och universitetet som alla räknas bidra med positiv information om de jobbmöjligheter som finns i framtiden. –Bland de EU-immigranter som nu kommer till Sverige finns stor kompetens och som kan tas vara på för att klara bygget av Ostlänken, anser Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren. Enligt en rapport från Sweco beräknas det för att bara bygga rälsen, tunnlarna och broarna behövas 13 000 årsarbetare mellan 2017 och 2028, då bygget planeras pågå. Under tiden ska också fem resecentrum byggas och stora stadsutvecklingsprojekt som kommer ge ännu fler arbetstillfällen. Ostlänken kommer inte bara beröra kommunerna längs med bansträckningen utan även kommunerna runt omkring, exempelvis Katrineholm, Finspång och Eskilstuna. Fler arbetstillfällen kommer även att skapas då det kommer att behövas ett stort behov av arbetskraft från servicesektorn omkring de resecentrum som ska byggas. Det blir mataffärer, restauranger, kiosker, kemtvättar och bilverkstäder för att nämna några verksamheter. ATT ARBETA FÖR ETT hållbart byggande är viktigt redan vid projekteringen och detta är något som står högt upp på prioriteringslistan för klustret. – Vi är medvetna om att det finns några negativa tankar kring Ostlänken. Vi vill därför informera människor om alla de positiva effekter som Ostlänken för med sig. Vi jobbar nu t ex intensivt för att åstadkomma fossilfria transporter vid byggandet, berättar Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren. Man arbetar med tydlig och gemensam information, samma bild och vision behövs för att ett så här stort projekt ska lyckas. I OCH MED OSTLÄNKEN så kommer arbetspendlandet att öka. Tågnätet blir bättre och därmed kan mycket gods gå på järnväg, miljön och driftsäkerheten blir bättre. Den förkortade pendlartiden till t ex Stockholm kommer att göra det attraktivt för många att söka arbete där. Det kommer att behöva byggas fler bostäder i många kommuner. Fler och nya investerare kommer till som t ex bostadsbolag och byggherrar. – Genom vårt kluster står vi väl rustade och förberedda inför projektet. Fler företag är alltid välkomna att ansluta sig, menar Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska handelskammaren. n