AMES 1
»Vi måste kunna utbilda över kommungränserna.« hu
r det går med Ostlänken. Det blir lite annorlunda, men lite åt samma håll. Vi vill följa upp det. Affärsstadens utsände var på Flygeln och det var verkligen ett lyckat arrangemang. – Det fungerade bra. Jag ville ha 30 personer på scenen under två minuter. Jag var övertygad om att det skulle bli bra. Ingen vill lyssna på samma gubbar hela tiden. Om olika talare ger olika infallsvinklar på Ostlänken blir det spännande att lyssna på. Vi ska fortsätta med det. Det pågår lite arbete och jag tror att skolvärlden förstår problemställningen. Nu ska vi försöka lyfta upp frågan om Ostlänken på regionalnivå, vi är ju ett nytt regionförbund, Region Östergötland. Det här är egentligen en fråga som de borde driva och utveckla ett samarbete kring. Det är nybildat, men är på plats och, tycker jag, bör titta på den här biten. För Ostlänken är verkligen en regionfråga. VAR DET DÅ NÅGOT som förvånade honom den där kvällen på Flygeln? – Nej, det tycker jag inte. Men det framkom en del roliga vinklar. De som pratade med barnen i Hageby var kul. De sa att fördelen med Ostlänken var att man blir åksjuk kortare tid. Information om Ostlänken är A och O. – Det gäller att nå ut till så många som möjligt, så att de inte tror att Ostlänken är något elitprojekt som bara gynnar ytterst få, rika och högutbildade. Det är en utmaning att nå alla som bor i Kolmården eller Krokek eller var det nu kan vara. Alla ska förstå att Ostlänken gynnar alla, och då även dem. Det ger en möjlighet att påverka människors liv. Till exempel dem som är arbetslösa och som inte är sugna på att sätta sig i skolbänken i fyra år. Ostlänken gör att det finns jobb om man till exempel tar körkort för lastbil. Om man tycker om att köra bil är det en utmärkt idé. Det tror jag är jätteviktigt att nå ut med. REIDAR DRIVER FRÅGAN om utbildning för Ostlänken, men det är inte riktigt hans bord. – Jag är inte ansvarig för skolfrågor inom Norrköpings kommun. Vi vet att frågan om Ostlänken är jättestor, men vi måste konkretisera den. Nu måste vi börja se vad det är för yrkesgrupper som behövs och hur många ur dem. Vi måste kanske också få med företagen i den här frågan. Traditionellt hade skolan varit en part, kommunen en annan part och företagen en tredje part. Övriga kommuner skulle vara ytterligare en annan part. Här tror jag att vi måste flytta gränser, inte bara för kommuner, utan även när det gäller företag och skolor. Skolan måste förstå att utbildningar kan ske på företag. Det är en olycklig, skarp uppdelning mellan skola och företag. Jag tror att den ska gå fram och tillbaka, upp och ner. Det finns allt att vinna, både för skolor och för företag, på ett närmare samarbete. INTEGRATION BEHÖVS INTE BARA för nyanlända. Om skolor inte utbildar människor med rätt kunskaper är företagen inte intresserade av att anställa dem. – Om jag pratar med människor och frågar var de har lärt sig sina kunskaper, svarar de att de har lärt sig på jobbet. Företag blir som en stor skola där människor lär sig saker. Skolan kan lära ut kunskaper så att företagen har rätt förutsättningar och kvalifikationer för att anställa. Det gäller att få igång det samarbetet, och det är lättare om man har något konkret som Ostlänken. Jag tror att Ostlänken är en bra plattform för att hänga upp samarbetet på och få igång nytänkandet. Ostlänken möjliggör, tror jag, att många institutioner, företag, kommuner etc vågar jobba lite annorlunda och tänka lite nytt. Ostlänken är ett konkret projekt. – Man vet vad som ska göras och det kräver idéer. Reidar Svedahl har med sig den styrande koalitionen i Norrköping på sina tankebanor. – Jag tror till och med att i den här frågan har jag med oppositionen, inte bara den styrande kvartetten. När det gäller Ostlänken, utbildning och nya jobb så är det ingen stor politisk fråga. Alla är med på att det måste bli gjort och kan se till sakfrågan. Jag har hitintills inte mött någon politiker som ställer sig och säger att vi inte ska satsa på utbildning eller jobb. Det är inte direkt politiskt gångbart. Det svåra är att få det att komma igång. HUR SER DÅ FRAMTIDEN efter Ostlänken ut? – Jag tror absolut att man kan bo i Norrköping och jobba i Stockholm, och tvärtom. Det är viktigt att komma ihåg att Ostlänken lika mycket kommer att vara ett sätt att resa till Norrköping som ett sätt att resa från Norrköping. Eftersom bostadsbristen är så mycket högre i Stockholm än i Norrköping spelar Ostlänken en stor roll framöver. Yttre Lidingö och Norrköpings inre hamn kommer att ha samma tidsavstånd till Stockholm. Det blir inte viktigt hur många kilometer man har till Stockholm, utan hur lång tid det tar. Vi blir en del av Stockholms arbets- och bomarknad. Är du något du vill lägga till? – Fin hund!! n 23