Svensk Jakt Chefredaktören
Svensk Jakt Jaktresan i Sverige
Svensk Jakt Ögonblicket
Svensk Jakt Opinion
Svensk Jakt Riksnytt
Svensk Jakt Forskning för jägare
Svensk Jakt Harjakt
Svensk Jakt I backspegeln
Svensk Jakt Svensk Jakt testar
Svensk Jakt Jaktkultur
Svensk Jakt Naturligt vis
Svensk Jakt Troféer
Svensk Jakt Jakthistoria
Svensk Jakt Älgjakt
Svensk Jakt Viltvård, fångst & fällor
Svensk Jakt Hälge
Svensk Jakt Sett & läst SETT & LÄST Ny bok TIPSA!
… om författare, böcker, film, utställningar. redaktionen@svenskjakt.se När ändamålen helgar medlen ” Vi tänker på henne och hennes anhöriga och vår egen personal. Och inte minst på vargen och vargens varumärke.” Orden yttrades den 17 juni 2012 av Mats Höggren, då zoologisk chef vid Kolmårdens djurpark, under en presskonferens efter att en 30årig djurskötare dödats i ett av djurparkens varghägn. Det är ovanstående ord som väcker nyfikenheten hos författaren och journalisten Lars Berge, som efter sin initiala förvåning över hur Kolmårdens företrädare oroar sig för ”vargens varumärke” när en människa just har dött, i sitt fortsatta omfattande researcharbete drivs av frågan: Hur kunde detta tillåtas ske? Lars Berge visar i sin bok, och som länge varit känt bland alla som fördjupat sig i vargfrågans samtliga delar, att svenska djurparker i hög grad varit involverade i projektet som gått ut på att popularisera vargen. Spridit bilden av vargen som ofarlig Djurparksattraktionen ”Närkontakt Varg”, som enligt Lars Berges undersökningar genererade årliga intäkter för Kolmårdens djurpark på ungefär åtta miljoner kronor, har knappast förbigått någon i vårt land. Otaliga inslag i tidningar, radio och tv har gjorts i det aktuella varghägnet, alla med samma underliggande budskap: vargar är ofarliga, och den som säger något annat är en bakåtsträvare som inte fattat någonting. Kung Carl XVI Gustaf har besökt de här vargarna, liksom Zlatan Ibrahimovic, Mikael Persbrandt och en lång rad andra kändisar. Alla har de med sin närvaro legitim erat Kolmårdens idé om ”socialiserade vargar”, och därmed bidragit till att sprida bilden om vargens ofarlighet. Boken ger en nyttig inblick i vilken roll svenska djurparker – Kolmården i synnerhet – spelat i vargfrågan. Det är en historia om hur ändamålen tillåtits helga medlen, och där priset blev högsta tänkbara: ett människoliv. Vargattacken är en bladvändare som i förstone tycks handla om vargar, men i grund och botten är en berättelse om ett annat däggdjur och dess inneboende drivkrafter – människan. Vargattacken ges ut av Albert Bonniers förlag och kostar cirka 178 kronor. MARTIN KÄLLBERG SVENSK JAKT Nr 11 2018 Ny bok Dagbok för fågelfantasten Varje år lanserar man en ny fågel dagbok, och nu är det dags för Fågeldagbok 2019. Niklas Aronsson, Bill Zetterström och Dan Zetterström har skapat en dagbok för fågelfantasten, där man har gott om utrymme för egna anteckningar. Varje veckouppslag rymmer en presentation av en fågelart i form av en kort text och en illustration. Fågeldagbok 2019 ges ut av Bonnier Fakta, och priset ligger på runt 160 kronor hos nätbokhandlarna. SOPHIE PERSSON Ny karttjänst Gör din egen karta Förlaget Norstedts lanserar nu Ny hundbok Matnyttigt för nybörjaren Hundens första år är en nyutgåva, boken kom för första gången redan i slutet av 1990-talet. Författaren och hundpsykologen Charlotte Swanstein har en gedigen erfarenhet av hundar och för nybörjaren, den som skaffar sin första hund eller kanske inte har haft hund på länge, finns det mycket information att hämta i boken. Kapitlen omfattar till och en ny karttjänst som de kallar Min karta, där du själv kan få din egen karta producerad. Du väljer själv vilket område du vill att kartan ska täcka, och om du vill ha några särskilda tecken med. Kartorna finns i tre olika skalnivåer – ”Planera” med 1:250 000, ”Resa” med 1:100 000 och ”Utforska” med 1:50 000. Kartorna produceras av www. kartbutiken.se i storlek 70 x 100 centimeter. Du väljer mellan två olika typer – ”Indoor” som passar att sätta upp på väggen, eller ”Outdoor” som är vattentålig och slitstark och lätt att ta med sig ut i skogen. Outdoor går att vika ihop om och om igen. Du kan namnge din egen karta och priset ligger runt 295 kronor. Mer information på www.kartbutiken.se/min-karta ‹‹‹ 69 med tiden innan en ny valp hämtas. Därefter följer avsnitt om valpens fysiska och mentala utveckling och behov. Vad den behöver lära sig och träna på. Vilka problem som kan dyka upp. Den nyblivna hundägaren får handfasta råd i olika situationer, men också generell kunskap om vad den växande hunden är för en figur. Boken kostar cirka 240 kronor hos nätbokhandlarna. MARIE GADOLIN
Svensk Jakt Utrustning
Svensk Jakt Hälgekrysset
Svensk Jakt Vapen & skytte
Svensk Jakt Vapenutrustning
Svensk Jakt Frågor och svar om vapen
Svensk Jakt Fråga veterinären
Svensk Jakt Medlemstips
Svensk Jakt Jaktbart vilt
Svensk Jakt Soltider
Svensk Jakt Viltsmak
Svensk Jakt Redaktionen
Svensk Jakt Regionalt Norrbotten & Västerbotten
Svensk Jakt Regionalt Jämtland & Västernorrland
Svensk Jakt Regionalt Dalarna & Gävleborg
Svensk Jakt Regionalt Värmland & Örebro
Svensk Jakt Regionalt Mälardalen & Gotland
Svensk Jakt Regionalt Västra Götaland
Svensk Jakt Regionalt Sydost
Svensk Jakt Regionalt Halland & Skåne
Svensk Jakt Bernts betraktelser
Svensk Jakt Nästa nummer