Läs- och litteraturfrämjande, Bidrag och utvecklin
g 1
ANSÖKNINGS- OCH BEREDNINGSPROCESSEN Ansökan – stö
d till läs- och litteraturfrämjande insatser Ansökningsomgångar för bidrag till läs- och litteraturfrämjande hålls på hösten och på våren. Handläggningstiden av varje bidragsomgång är omkring två månader. Beslut om stöd fattas av Kulturrådets generaldirektör efter beredning av Kulturrådets handläggare. Utgångspunkten för att kunna göra en strukturerad, komparativ bedömning inom en ansökningsomgång är att samtliga sökande använder Kulturrådets ansökningsblankett, där syfte, mål, målgrupp och planeringsarbete samt eventuella samarbeten ska anges. Det är ett stort antal ansökningar som hanteras vid varje bidragsomgång, ofta mellan 100 och 200 stycken. Sökande ska även fylla i en genomarbetad budget, där det ska framgå hur den sökta summan ska användas samt hur den relaterar till övriga intäkter. I Kulturrådets alla ansökningsblanketter finns så kallade standardvariabler, det vill säga frågeställningar anges oavsett vilken stödform som söks. De rör uppgifter om hur projektägarna integrerar ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv samt hur de arbetar med att öka tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning. Det är viktigt inte minst för kunskapsinhämtning och överblick, eftersom Kulturrådet som statlig myndighet har i uppgift att stödja, samordna och driva på frågor om jämställdhet, mångfald och tillgänglighet. Kulturrådet har av regeringen fått i uppdrag att ta fram en särskild plan för jämställdhetsintegrering 2015, som ska bidra till att uppnå de jämställdhetspolitiska målen. Statistikuppgifter kring dessa aspekter används bland annat i myndighetens årsredovisning. Som framgår av siffrorna över beviljade bidrag i förhållande till ansökt summa, har Kulturrådet i flera fall inte kunnat ge stöd som motsvarar det sökta beloppet. Möjligheten finns att begära in reviderad budget och/eller projektplan i de fall den beviljade summan varit lägre än den sökta, i syfte att kunna säkerställa att organisationen kan genomföra projektet fullt ut. Till varje ansökningsomgång inkommer ansökningar där underlaget är otillräckligt för att Kulturrådets kansli ska kunna göra en bedömning ifall ett projekt kan leva upp till stödkraven eller inte. Då begärs kompletteringar in, som ofta rör oklarheter i budget, medfinansiering, tematisk inriktning, syfte och mål. Ansökan – regionalt utvecklingsbidrag Såväl inköpsstödet för folk- och skolbibliotek som regionalt utvecklingsbidrag fördelas vid ett tillfälle årligen, och bägge dessa äger rum på våren. För det regionala utvecklingsbidragets del är det en nyhet sedan 2015, innan dess fördelades bidrag vid två tillfällen årligen. Även för det regionala utvecklingsbidraget tillämpas ansökningsblanketter med standardvariabler, om jämställdhet, mångfald, tillgänglighet – med tanke på Kulturrådets samordningsuppdrag inom tvärfrågeområdet. I övrigt görs en bedömning av hur projektet är kopplat till den regionala kulturplanen utifrån blanketten, med utgångspunkt i de bedömningskriterier som anges under rubriken ”Bedömningsgrunder, regionalt utvecklingsbidrag”. Inom stödformen förekommer särskilda prioriteringar årsvis, vilket vanligen framgår av Kulturrådets regleringsbrev. För 2015 har särskilda prioriteringar varit digitaliseringens genomslag inom scenkonstområdet samt den professionella dansens utveckling. Av de medel som fördelas under året är dessutom en andel uppbundna på de fleråriga regionala utvecklingsprojekt som redan pågår. Beredningsprocessen är vanligen två månader med beslut i maj månad. Beredningen involverar flera av Kulturrådets handläggare, som läser och bedömer ansökningar inom sina respektive sakområden. Arbetet leds av Kulturrådets handläggare för kultursamverkansmodellen, som föredrar ansökningsomgången för myndighetens generaldirektör som fattar beslut om fördelning av medel. 20