Läs- och litteraturfrämjande, Bidrag och utvecklin
g 1
HORISONTELLA PERSPEKTIV Kulturrådet ska som statl
ig myndighet stödja, samordna och driva på frågor om jämställdhet, mångfald och tillgänglighet – så att kulturlivet tar sitt ansvar för att kultur är tillgängligt för alla oavsett etnisk och kulturell bakgrund, kön, könsidentitet, könsuttryck, sexuell läggning eller funktionsförmåga. Kulturrådets utgångspunkt är att ett kulturliv präglat av jämställdhet, mångfald och interkulturell utveckling bidrar till ökad kvalitet och tillgänglighet. Dessa perspektiv ska därför prägla hela myndighetens arbete, det vill säga bidragsgivning, uppföljning, kommunikation och andra främjande åtgärder. Vidare har Kulturrådet regeringens uppdrag att vara nationell kontaktpunkt för UNESCOs konvention om skydd för och främjande av mångfald av kulturyttringar. Kulturrådet fastställer under 2015 en gemensam strategi för de horisontella perspektiven och myndigheten verkar internt för att integrera normkritik inom alla sina verksamheter. Inom läs- och litteraturfrämjande återstår mycket arbete på dessa områden. Jämställdhet I juni 2013 fick Kulturrådet ett jämställdhetsuppdrag att under två år genomföra en läsfrämjandesatsning där idrottsföreningar samverkar med biblioteken för att tillgängliggöra litteratur för idrottande pojkar och flickor. Syftet är att väcka intresse för läsning, särskilt hos pojkar. Uppdraget finansieras med sammanlagt 4,9 miljoner kronor. Satsningen har väckt stort intresse, och Kulturrådet samarbetar bland annat med Riksidrottsförbundet och Studieförbundet SISU. Ansökningar om bidrag till idrott och läsfrämjande har samordnats med ordinarie ansökningsomgångar för läsfrämjande bidrag. Intresset för satsningen har vuxit under projekttiden och antalet ansökningar har ökat. Kulturrådet har utformat uppdraget så att det består av två sammanhängande delar, bidragsgivning och en kommunikationsinsats: ”Paus – du och en bok”. I flera av projekten som beviljats medel vill man sänka läströsklar genom att ge idrottande barn och unga tillgång till litteratur i idrottsmiljö. Flera projekt arbetar med att stärka idrottsledare och föräldrar som vuxna läsförebilder och förmedlare av litteratur. Några projekt använder unga idrottare som läsambassadörer inom idrottsföreningar. Främsta målgrupp är barn 10–16 år. I flera projekt finns ett särskilt fokus på pojkars läsning. Syftet med kommunikationsinsatsen ”Paus – du och en bok” är att sprida information om läsfrämjandesatsningen, ge stöd och inspiration till läsfrämjandeprojekt som 30 Tillgänglighet Från och med 2015 införs bristande tillgänglighet som en ny form av diskriminering i diskrimineringslagen. Det ska bidra till att öka tillgängligheten i samhället så att personer med funktionsnedsättning kan delta på lika villkor. Kulturrådet är en av de myndigheter som har ett särskilt uppdrag att genomföra den nationella funktionshinderspolitiken inom sin sektor. Närmast förestående delmål är att kulturinstitutioner samt fria grupper i skälig omfattning ska ha åtgärdat enkelt avhjälpta hinder i lokaler där publik verksamhet arrangeras senast 2016 – vilket gäller stödområdet till läs- och litteraturfrämjande verksamhet i allra högsta grad. Information om tillgängligheten till kulturinstitutioners publika verksamhet och vid arrangemang ska finnas på hemsidan, och/eller på de olika sociala medier eller fristående evenemangskalendrar som används. Ökad tillgänglighet handlar även om de digitala delarna av verksamheter. Webbsidor (inklusive applikationer så långt som möjligt) och e-tjänster ska lägst uppfylla den internationella tillgänglighetsstandarden WCAG 2.0 nivå A. Nivå AA bör eftersträvas. Information om tillgänglighetsarbete finns på Kulturrådets hemsida. I redovisning för beviljat bidrag har aktören även behövt ange ifall särskilda insatser för personer med funktionsnedsättningar genomförts. Arrangörer av litterära bedrivs i samverkan med idrotten samt öka kunskapen om läsningens betydelse. Utanför idrottsområdet har andra insatser som främjat pojkars läsning stötts. Bland annat projekt med fokus på pappor som läsande förebilder. Ett projekt med läsande pappor är den väletablerade nationella satsningen ”Läs för mig pappa”. Just satsningar inriktade gentemot pojkars läsning har på senare år haft en framträdande roll, men vanligare är att projekten riktats till både pojkar och flickor och att man uttryckt en medvetenhet om pojkarnas särskilda behov. I redovisningsblanketterna efterfrågas ifall den sökande har genomfört särskilda insatser inom jämställdhetsområdet. Kulturrådet har inte begärt statistiska redovisningsuppgifter gällande könstillhörighet för medverkande projektdeltagare, men av redovisningarna framgår att jämställdhetsprinciper tillämpas utifrån ett helhetsperspektiv. Särskilda projektsatsningar har bland annat gjorts i form av genusseminarier, teman med ung kvinnlig poesi och seriekonst.