NG Gbg 1
Med en tanke om att ingen ska behöva känna sig fe
lplacerad skapar DieMonde kläder som kan bäras överallt. I den gamla panncentralen i Bredäng där de sitter, alltid öppen för områdets unga, skapar de den plattform de själva saknat. Ida Stiller har träffat DieMondes grundare och pratat om inspiration och känslan av att inte alltid passa in. DIEMONDE ARE FOREVER Text: Ida Stiller Död värld. Det är innebörden av DieMonde, ett namn som är en hybrid av engelskan och franskan. Det är såklart också en lek med ord då det uttalas ”diamond” och diamanter härstammar från dött kol. Men för kreatörerna Angelo Da Silveira och Kevin Mukuri står namnet för pånyttfödelse. Och pånyttfödelse är något som verkligen kännetecknat DieMonde sedan det grundades 2015. Första kollektionen hade sin utgångspunkt i en känsla av utanförskap och innehöll uttryck som dödskallemotiv, men sedan dess har DieMonde gått mot en mer stilren design. En annan viktig pånyttfödelse var att de nyligen flyttade in i den gamla panncentralen i Bredäng där de nu har sin studio. Innan det var DieMonde något Angelo Da Silveira och Kevin Mukuri gjorde vid sidan av andra jobb, men nu är märket alltså deras heltidssysselsättning. Kevin arbetar med design, mönsterkonstruktion och hantverk medan Angelo driver företaget och jobbar med koncept- och varumärkesutveckling. Kollektioner sätter de ihop tillsammans och produktion sker i Portugal. Det märks att ni är bra vänner. Finns det en oro att bränna ut er eftersom ni har så kul på jobbet? –Nej, vi har så mycket idéer och stora visioner som vi vill ge uttryck för. Vi har kämpat länge och dessutom har vi ett viktigt budskap som måste ut. Genom det vi skapar vill vi stärka nästa generation och vara den plattform vi själva saknade, säger Kevin. –Vi känner ett stort ansvar för att leda den förändring vi vill se. Samtidigt har vi börjat växa snabbt nu, vilket gör att vi måste bli mer selektiva i var vi investerar energi. Jag har nyligen blivit pappa och kan inte ta med mig jobbet hem på samma sätt som förut, fyller Angelo i. Dörren till studion i Bredäng vill de hålla öppen. Det är viktigt för dem att uppmuntra unga i området. Men också att visa att det inte behöver vara så farligt att misslyckas. Varför är det viktigt att inspirera unga kreatörer? –Vi tycker att människor som har gått vår väg måste synas för att inspirera nästa generation. Vi kan bidra med intryck: Vi är inte födda i Sverige, är inte från Stockholm och bor inte i innerstan. Vi måste inte åka utomlands eller till orten för att få inspiration, vi har det i oss, säger Angelo. Foto: Sara Dehlin Vem ska klä sig i DieMonde? –Vi har nog ingen specifik person. DieMonde klär alla som delar våra värderingar. Därför gör vi plagg som passar i alla rum, med könsneutrala siluetter, säger Angelo. Något som är viktigt för Angelo och Kevin är att kläderna kan bäras överallt. Det kommer från deras egna känslor av att inte alltid passa in. –I DieMonde ska man inte komma in i ett rum och känna att man är för nerklädd eller uppklädd. Vår generation lever ett hektiskt liv som svänger mellan studier, jobb och nöje. Vi har själva varit i så många olika miljöer och rum och känslan av att känna sig malplacerad är knas. DieMonde ska vara en kontrast mellan olika världar, säger Angelo. Vad inspirerar er i ert skapande? –Förut hade jag svårt att definiera det. Men faktum är att en form på ett blad kan inspirera mig. En stjärna eller ett moln. Inspiration finns överallt om man är mottaglig, säger Kevin. 17 INTERVJU Aplace Magazine