NG Gbg 1
APLACE Magazine STEFANIE RAVELLI APLACE nya moder
edaktör Stefanie Ravelli funderar över äkthet, Kim Kardashian som kopierar sig själv och en modevärld som tröttnat på monstret de själva skapat. Hon tipsar även om systrar på instagram och holländskt mode. Mode som är mer life än lifestyle FEROMONER & HORMONER Det nederländska märket Ninamounahs kollektioner men framförallt titlarna: Smell my Pheromones, Hormones are my Master, Mother Nature is a Slut. MIN SÅRBARA KROPP Blev fullständigt golvad av Helena Österlunds osminkade självporträtt om det som kvarstår när så mycket annat vittrar sönder. Boken heter Min sårbara kropp och är utgiven på det nya förlaget Nirstedt. ”No photos please” eller det mer koncisa ”NO” var insydda budskap i plaggen när Victor & Rolf visade haute couture-klänningar våren 2019. Modeskaparna gjorde upp en eld och sedan brann hela internet. Samtidigt är modekritiker eniga om en längtan efter mode som händer utanför Instagram. Eller för att citera New York Times sammanfattning av Londons modevecka höst/vinter 2019: ”The strongest impressions were made by clothes that seemed destined to go farther than the runway and Instagram, more life than lifestyle.” Intresset för just hållbarhet och hantverk väcktes ordentligt redan under vår/sommar 2019 med varsel om streetstyle-döden då bland annat lyxmodehuset Bottega Venetas nya creative director Daniel Lee uttryckte en längtan efter äkthet: “I like real clothes. I think there’s a need for a return to elegance and sophistication.” Mode med substans och äkthet efterfrågas och ändå står vi knäsvaga inför Stories-vänliga, lite roliga budskap med livslängd i en vecka. Jag tänker på Instagrams egen modepolis @diet_prada som ofta sätter designers och modepersoner under sanningens lupp. Nyligen bevisade de att Kim Kardashian samarbetar med fast fashion-företaget som hon själv säger stjäl ”hennes” looks. Det var Fashion Nova som kopierade en svart vintageklänning signerad Thierry Mugler, vilken de sedan massproducerar och säljer under the ”kimfluence” för en betydligt billigare peng än originalet. Är det sant att Kim samarbetar med fake-företaget? Kanske. Bryr sig Kims största fans om det? Troligtvis inte. Är Kims vintage Thierry Mugler -klänning mer ”på riktigt” än sin massproducerade kusin? Vem vet, när det är antal likes som styr? Tydligt är att modevärlden börjar tröttna på sociala medier lika snabbt som de hugger på de flesta strömningar i samhället. När internet och fast fashion demokratiserar modet för den procent av befolkningen som inte är alltför fattig, då vill modevärlden inte längre vara med. Chanel tillsätter en ny modechef som inte har någon närvaro på sociala medier. Man längtar tillbaka till sin oåtkomliga exklusivitet. Balenciaga kan flörta med folklighet genom referenser till IKEA och McDonalds. Men när snabbmatskedjan försöker sig på något liknande och hypar ett par tofflor utformade som pommes frites-lådor, då känns det plötsligt inte lika härligt. Modevärlden vill inte längre mata det lifestyle-monster den har varit med och skapat. Man suktar efter substans, någonting konkret under den glänsande ytan, och pratar om en hållbar elegans. Men kanske hänger allt ihop? MEDEASYSTRAR Jag är besatt av systrarna bakom väskmärket Medea och deras senaste kampanj där makeup -artisten Isamaya Ffrench sminkat tvillingarna till häxor. Du hittar dem på Instagram @medeasisters Att Kim K influerar med en vintage Mugler, Victor & Rolf gör sig bokstavliga och att Balenciaga refererar till att deras slip-ins liknar en illröd pommeskartong flätar samman samtiden på ett sätt som bara mode kan. Men i slutändan handlar det trots allt om samma sak – marknadschefer som skålar i fermenterat te, spottar i fritösen och girigt gapar efter mer. 56 MODE