NG Gbg 1
APLACE Magazine DIGITALA DRAKEN APLACE nya digita
la redaktör är killarna bakom podden Digitala Draken. I sin första krönika skriver de om hur shopping, spel och sociala medier smälter samman i framtiden. De tipsar även om Shanghai, shopping och Radiolab. Den sociala shoppingens framfart På ytan kan det framstå som något väldigt märkligt. En app som blandar sociala medier med shopping och gaming och på så sätt fått hundratals miljoner lojala och entusiastiska användare på mindre än två år. Men, gräver man lite mer på djupet så är den Kinesiska appen Köp tillsammans - Pinduoduo - kanske svaret på hur shopping håller på att förändras i grunden och hur konsumentbeteendet här i väst kommer att se ut i framtiden. Låt oss utveckla. Det senaste årtiondet har vårt beteende alltmer blivit format av de olika digitala tjänsterna vi använder och det är precis de mekanismerna som social shopping bygger på: 1)Internet är socialt. Sociala medier är långt ifrån nytt, men trots det ökar fortfarande vårt användande och sociala plattformar är numera det primära sättet för oss att upptäcka såväl nyheter som nya produkter. Utvecklingen i sig är fullt naturlig då informationen på nätet är nästintill oändlig och därför vänder vi oss i allt större utsträckning till likasinnade på sociala plattformar för att kurera och filtrera flödet av intryck. 2)Vårt online-spelande ökar. Sitter du ibland ohälsosamt mycket framför Candy Crush eller har svårt att slita dig från att spela Primetime klockan åtta? Du är inte ensam, resten av Sverige spelar också som tokar. Men viktigast är kanske att principerna från spelandet har blivit en vital del av alla typer av digitala tjänster. Gamification har blivit ett sätt att göra digitala plattformar så beroendeframkallande som bara möjligt. 3)Vi har blivit upplevelse-fokuserade. I takt med att e-handel har gjort att vi numera har tillgång till alla produkter i hela världen så har själva transaktionen nästan blivit oviktig för oss. Upplevelsen har istället blivit det centrala. I dessa tider så förtäljer vår konsumtion historien om vilka vi är och därför väljer vi att lägga våra surt förvärvade pengar på sånt som kan förstärka det. Så, om man ser på dessa faktorer sammantaget är det inte helt osannolikt att det är i den här riktningen världen är på väg. Föreställ dig en framtid där produkter du köper får samma virala spridning som nyheter du läser, där du kan avgöra vad som ska trenda och där du dessutom blir belönad för ditt engagemang. Tänk dig att alla timmar du lägger ner på spel faktiskt resulterar i att du får unika och personligt anpassade rabatter och specialerbjudanden att inkassera när du ska köpa något. Eftersom vi ändå spenderar merparten av vår tid på sociala medier och spel så låter det inte så dumt att vi får ut något av det också. SHANGHAI Alla som är nyfikna på hur extrem digital utveckling kan ske på rekordtid och effekterna av detta bör besöka Shanghai, staden som är en underbar blandning av gammalt och nytt på en och samma gång. RADIOLAB Världens kanske bäst producerade och nyfikna podcast. Jag har följt den slaviskt i snart 10 år. Avsnitten CRISPR och The Bad Episode är helt otroliga. VESTIAIRE COLLECTIVE Utöver frekventa besök på APLACE Pearl så är jag en lojal användare av appen Vestiaire Collective, ett Blocket för fashion. Leveranstiderna kan vara aningen långa men utbudet är gigantiskt. 60 TECH