NG Gbg 1
APLACE Magazine SAFFRON-SUGAR.COM AMANDA SPARMANN
Vad händer när stora företag hänger på cannabistrenden? APLACE skönhetsredaktör Amanda Sparmann är frustrerad över företag som försöker vara hippa. Hon tipsar även om fina favoriter till våren. Pick it, pack it, fire it up HÅRSPÄNNEN Tantflickiga håraccessoarer har tagit instagram med storm, och jag lever i skräck inför att trenden ska ta slut! Extra fina är de med pärlor eller i färgglad plast. Ha minst tre spännen åt gången i håret så kommer alla koka av avundsjuka när de ser din piffiga stil. Pico Copenhagen Petite Cady Crystal Clip För ett par år sedan försökte en väns kille övertyga mig om att gräs skulle vara bra för min hy. Jag himlade såklart med ögonen, som man gör när en särskilt frälst marijuanabrukare framställer gräs som någon slags mirakelkur. Men kanske var han inte helt fel ute, iallafall inte om man ska tro skönhetsindustrin. Numera sköljer cannabisprodukterna som en grön våg över skönhetsbranschen. Med påstådd anti-inflammatorisk och antioxidativ effekt för att motverka allt från acne till rosacea. Men jag är ju inte född i farstun. Cannabiskomponenter har säkert en fin effekt på hyn - det har många växtbaserade ingredienser – men i ärlighetens namn: Om gräs inte var trendigt skulle inget skönhetsmärke ha det i sina produkter. Som alla andra hälsotrender är gräset en av många ingredienser i wellnessbranschens stall. Exotiska adaptogener och hemgjord kombucha i all ära, men gräsets äss i rockärmen är dess lite busiga, förbjudna, och motkulturella mytologi. Det anses helt enkelt coolare än ashwagandha och laktofermentering - vi kan kalla cannabis för wellnessindustrins bad boy. Eller ja, coolt är det väl bara om man verkligen stänger ned sin kritiska förmåga och köper marknadsföringen med hull och hår. CBD är den regerande drottningen av cannabiskomponenter just nu - inte helt laglig i de flesta länder, men inte heller helt förbjuden. Ett lite lagom slags alternativ. Med påstådd smärtstillande, antiinflammatorisk och lugnande effekt på både nervsystem och hudbarriär pushas CBD-produkterna som en slags panacea. I USA hittar du ämnet i allt från hipsterglass till hudkräm, men i Sverige har läkemedelsverket stoppat receptfria CBD-produkter för invärtes bruk. Annars hade vi garanterat druckit CBD-latte här också. Och visst finns det forskning, även om den än så länge är mycket skral, i synnerhet om vi jämför med traditionell medicin och beprövade hudvårdsingredienser. Återigen: CBD och hampaprodukter har säkert någon effekt på huden, men det finns inga belägg för att det skulle ha någon betydande effekt i jämförelse med mer beprövade ämnen. Utöver svag vetenskap tycks många märken använda sig av ostig marknadsföring där tveksamma ordvitsar är kutym - hudvårdsprodukter kommer inte göra dig hög, så produktnamnen faller ganska platt. Grövst är kanske Josie Marans nya produkt Skin Dope, en blygsam ansiktsolja som bara lever upp till namnet “dope” i sin prisklass. Det blir så tydligt att företagen desperat försöker framstå som motkulturella och rebelliska, trots att de egentligen i allra högsta grad är en del av etablissemanget. Om cannabis verkligen var så kontroversiellt skulle ett skönhetsmärke aldrig våga ha gulliga majablad eller skämt om att bli påtänd i sin marknadsföring. ROUGE Min vän Rebecka (@rebzgravsten på instagram) visade nyligen upp skillnaden en riklig rougeapplicering kan göra för ett trött litet ansikte. Hon lägger rouge på kinder, näsrygg, haktipp och viktigast av allt: under brynbenet, där man förr i tiden (dvs 2015) la highlighter. Det blir så fint, så fint. The Beauty Archive Lip&Cheek i färgen I do SOLSKYDD Det här med att inte dö av hudcancer kan vara ett av de bästa hudvårdstipsen som finns. Då gäller det ju att satsa på SPF. Det vill säga solskydd varje dag, året om, till och med på vintern. Inget snack om att ligga och pressa, det är helt verboten - och är det varmt ute ska du återapplicera under dagen. Testa EVY Technology Sunscreen Mousse eller Cliniccare Premium Dermo Corrective Cream. Helst i SPF50. 62 SKÖNHET