Framtidens Järnväg 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Pendeltåg på Norrbotniabanan s
tannar i Skellefteå. Foto: Trafikverkets visionsfilm. Läs mer: Norrbotniabanegruppens officiella webbplats: https:// norrbotniabanan.se/ TrVs webbsidor: https://www.trafikverket.se/nara-dig/projekt-i-flera-lan/Norrbotniabanan/ Trafikledningsområde Boden: http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1508962/FULLTEXT01.pdf Svenskt stål på järnväg från Norrland. Banan ska utrustas med höghastighets växlar Elkraft á Banan får sin elkraft via 130 kV-ledningar, dels från Stambanan och dels från de banor den passerar i storstadsområdena. Exakt var matningarna ska tas ifrån är inte klart. Den enda färdigplanerade överföringen är i dagsläget kraftledningen mellan Stambanans ställverk vid Yttersjön, över till Robertsfors. Matning kommer NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 också att tas från Skelleftebanan. På norrsidan finns inga färdiga planer, men man har fram till 2030 på sig, när norra bandelen ska börja byggas. Liknande kraftledningar planeras där. Ännu finns inga beräkningar av hur mycket eleffekt banan kommer att dra i högtrafik. Nya växeltyper Banan ska utrustas med höghastighetsväxlar som kan passeras i 100 km/t från huvudspår till avvikande huvudspår och vice versa. Växeltypen är tämligen nyutvecklad och kallas för EVR-60E-1200 (enkel växel med rörlig korsningsspets). EVRväxlar blir allt vanligare i det svenska järnvägsnätet eftersom de har en rad fördelar gentemot vanliga spårväxeltyper. Framförallt möjliggör de högre hastighet, tyngre axellaster, minskat buller och slitage. Avsikten är att det ska gå snabbare att växla in tåg på sidospår vid möten. Sammantaget kan man konstatera att Norrbotniabanan blir ett konglomerat av den senaste tekniken, både vad gäller spår, växlar, fjärrklarering och tågskydd. n