Framtidens Järnväg 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS Nyare signalboxar för big data
. FOTO: SIEMENS ”Nätkapaciteten måste ökas märkbart för alla” hur gränssnittet mellan NE-järnvägarna och ETCS-stambanorna ska utformas. Däremot är det oklart hur man ska hantera växlingsturer som måste gå in på stationer med ETCS. Ett driftschema för alla järnvägar Cirka 5 000 kilometer, det vill säga cirka 15 procent av det tyska järnvägsnätet, trafikeras nu av de så kallade NE-Bahnen. Detta innebär att ett omfattande införande av ETCS måste samordnas med operatörerna av icke-federal järnvägsinfrastruktur. Dessutom: Utan enhetliga standarder för teknik och processer i en europeisk skala redan från början kan de efterlängtade effektivitetsvinsterna inte uppnås - detta är ett obligatoriskt krav för den 38 federala regeringen och EU. Krävs lika finansiering - VDV-principen är därför ”Ett driftschema för alla järnvägar i EU - och i Tyskland”. När allt kommer omkring, vilken nytta har ett järnvägsfordon som kan ta sig från Sverige och Danmark via Tyskland och Frankrike till exempelvis Spanien om infrastrukturen hos de olika operatörerna inom Tyskland inte är utrustade med enhetliga gränssnitt och driftsprocedurer? I detta sammanhang krävs lika finansiering av ETCS-utrustning för alla aktörer, understryker Martin Schmitz. Krav för ETCSintroduktion -Standarder är väsentliga för järnvägssystemet. För att vinna över alla marknadsaktörer för den högre, digitaliserade nivån måste det finnas påtagliga ekonomiska fördelar för alla inblandade så att de kan delta. Ett incitament är att nätkapaciteten måste ökas märkbart för alla – inte bara ett fåtal – marknadsaktörer. Andra villkor är icke-kritisk tillgänglighet för den nya tekniken, planeringssäkerhet, tidig och transparent tillgänglighet av bindande scheman och snäva och transparenta godkännande- och godkännandeprocesser. Omställningen till ett nytt system för att säkerställa den redan säkra järnvägsverksamheten får inte leda till ekonomiskt betungande avgifter. Naturligtvis krävs att branschen levererar kombinerbara, tillverkaroberoende standarder, konstaterar Martin Schmitz. Digitaliseringen börjar i och med att kursen i den federala budgeten sätts officiellt. Som branschorganisation har tyska VDV också i åratal följt ämnet politiskt. Frågan om kostnader är fortfarande olöst: i Tyskland måste långt över 10 000 dragfordon konverteras till ETCS-standarden. Kostnaderna för detta uppgår till cirka 4 miljarder euro. Dessutom, enligt en studie, förväntas ytterligare kostnader på cirka 28 miljarder euro för den nödvändiga omvandlingen av styr- och säkerhetstekniken, såväl för DB-sträckorna som för de icke-federala järnvägarna. Finansieringen besvaras snabbt - Det tidigare tillvägagångssättet i den federala budgeten är inte tillräckligt för detta. Eftersom delar av den tidigare infrastrukturintelligensen nu letar sig in i fordonen måste frågan om federal finansiering av ETCS enheter ombord besvaras snabbt och tillförlitligt, säger Martin Schmitz. De migrationsrelaterade merkostnaderna för eftermontering av befintliga fordon och för att utrusta nya fordon måste kompenseras fullt ut i ett offentligt finansieringsprogram. Medlemmarna i den nyvalda tyska förbundsdagen uppmanas att skapa de politiska förutsättningarna om järnvägens framtida kurs ska kunna läggas digitalt. Källa: Förbundet för tyska transportföretag e.V. n NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022