Framtidens Järnväg 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS I Klostergården i södra Lund b
yggs en helt ny station för Pågatåg. ”Alla spår och stationer kommer vara klara i oktober 2023” á Vid Åkarps station täcks spåren av en 400 meter lång tunnel som sträcker sig sex meter ner från marknivå. –Vi har behövt planera om fyrspårsutbyggnaden eftersom arbetet med järnvägstunneln i Åkarp dessvärre har tagit längre tid än beräknat. Det innebär trafik på tillfälliga spår ett år till. Men Fyrspåret försenas inte, alla spår och stationer kommer vara klara i oktober 2023. 400 meter lång tunnel uppfyllde inte Trafik verkets krav Orsaken till att projektet planeras om är kvalitetsbrister i Åkarpstunneln som upptäcktes när vår entreprenör grävde ur tunneln hösten 2021. Betongkonstruktionen i tunneln lever inte upp till Trafikverkets krav, som 4 Permanent konstruktion med slitsmurar Det var först efter att tunneln grävdes ur, och stödmurar och tunneltak frilades, som det var möjligt att upptäcka eventuella brister. Den främsta risken med att tunneln inte uppfyller kvalitetskraven är att underhållet i framtiden blir mer omfattande, med flera kostsamma reparationer och långa oplanerade trafikstopp. Järnvägstunneln i Åkarp har byggts med slitsmurar, en metod som innebär att armerade betongväggar gjuts direkt i marken. Det är lämpligt där det är trångt eftersom det inte krävs innebär att broar och tunnlar i betong ska hålla i 120 år, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverkets projektchef för Fyrspåret. ett öppet schakt och tillfälliga stödkonstruktioner. Det krävs också färre transporter och mindre betong. – Att bygga med slitsmurar har gjorts förut men då främst för tillfälliga konstruktioner och stödväggar. Skillnaden är att vi i detta fall har byggt en permanent konstruktion med hjälp av slitsmurar. En anledning till det är att vi i den här typen av större infrastrukturprojekt ofta provar nya metoder, säger Jens-Peter Eisenschmidt. I september 2022 väntar tio intensiva dygn då samtliga spår mellan Malmö och Lund stängs av för trafik. I oktober 2023 väntar ytterligare en period med tio dygns trafikavstängning. Stora återställningsarbeten inleds hösten 2023 De fyra nya spåren byggs på sex meter djup genom Åkarp och fyra meter ner i Hjärup. Det innebär att fyrspårsutbyggnaden har genererat drygt á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022