Framtidens Järnväg 1
Ostlänkens sträckning genom Trosaåns dalgång mot
sjön Sillen. FOTO: AFRY Fördelar med nya stambanor Trafikverket har listat flera fördelar med nya stambanor, bland annat frigörs kapacitet för fler godståg och pendeltåg på de befintliga banorna som idag är fulla. Det frigörs också tid i spåren till att utföra mer effektivt underhåll. Nya stambanor ger ett mer robust järnvägssystem med bättre punktlighet då trafiken kan separeras. Höghastighetståg och snabba regionaltåg skulle då gå på de nya stambanorna medan regionaltåg, lokaltåg och godstrafik går kvar på de befintliga stambanorna. Källa: Trafikverket Malmö. 2018 beslutade regeringen i sin nationella plan för transportsystemet 2018-2029 att påbörja planering och byggnation av tre sträckor - Ostlänken, Göteborg-Borås, och Hässleholm-Lund - som tillsammans utgör cirka 40 procent av totala sträckan. Sträckorna ska byggas som dubbelspåriga järnvägar för höghastighetståg och snabba regionaltåg. Den sträcka som enligt plan ska börja byggas först är Ostlänken, en 16 mil lång järnväg mellan järnvägsknuten Järna, söder om Södertälje, och Linköping med möjlig maxhastighet på 250 km/h. Arbetet följer en plan- och tillståndsprocess där Ostlänken har genomfört de första NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022 stegen - lokaliseringsutredning, tillåtlighetsprövning, och samråd för linjeval. Under det senaste året har järnvägsplanens utformning varit ute på samråd, delsträcka efter delsträcka, i alla områden som berörs av den nya länken. I slutdestinationen Linköping har Trafikverket presenterat de sju korridorer som utreds för Ostlänkens dragning genom staden. Samråden är nu avslutade och under våren ska Trafikverket besluta vilken korridor som Ostlänken ska byggas genom Linköping. Lena Erixon FOTO: TRAFIKVERKET Ostlänken bidrar till stadsutveckling Planen är att bygga nya stationer på fem platser längs Ostlänken varav Nyköping ska få två nya resecentrum, dels vid Skavsta flygplats och dels i centrala Nyköping som ansluts till Ostlänken via en bibana. I Nyköping är förhoppningen att byggnationen av nya resecentrum ska komma igång redan nästa år för att sedan bygga attraktiva bostäder intill den nya stationen. – Det blir ju väldigt attraktivt det här området, inte minst när Ostlänken så småningom kommer igång, och vi tror ju att mycket av det bostadsbyggande som kommer att ske blir i det här området, berättade Maria Ljungblom, samhällsbyggnadschef vid Nyköpings kommun för Sveriges Television i början av 2022. Om alla processer går enligt plan ska delar av Ostlänken, det vill säga den nya Västra stambanan, börja byggas under 2024. Hela Maria Ljungblom FOTO: NYKÖPINGS KOMMUN Ostlänken beräknas vara färdigt under 2035 och då bidra till kortare restider, hållbara transporter och bättre punktlighet mellan Linköping, Norrköping och Stockholm. I Västsverige ses den nya Västlänken som det första steget för en höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås då länken, som ska stå färdig 2026, frigör kapacitet i det befintliga järnvägssystemet för den nya stambanan som planeras mellan Göteborg och Stockholm. á 16 mil järnväg som binder samman storstadsregioner i östra Sverige. Restiden mellan Järna och Linköping beräknas bli 42 minuter utan uppehåll. FOTO: OSTLANKEN.SE 51