Framtidens Järnväg 1
JÄRNVÄG FRAMTIDENS meter tunnel i deletapp Centra
len redo för installation av järnvägsspår. Flera sprängningar har genomförts, bland annat i Almedal där Västlänken tar slut, och entreprenörerna har förstärkt taket på Götatunneln, marken på flera platser och grunden till Hagakyrkan. – Vid Götatunneln, som vi passerar på två ställen, hade vi en misslyckad gjutning på grund av brister i utförandet, vilket gjorde att arbetet försenades sex månader. Genom Västlänken kan tågen passera genom Göteborg. Den ursprungliga centralstationen är en så kallad säckstation, där alla järnvägsspår slutar och tågen måste köras ut igen på samma spår som de kom till stationen på. Beräknings modeller möjliggör 4D-simulering av belastningar och rörelser á som vi nu tar hänsyn till stad och stadsutveckling måste framtida stadsutveckling ta hänsyn till Västlänken så det inte uppstår några problem. Byggnationen i lera sker till största del med så kallad cut-and-cover-teknik som innebär att utrymmet grävs ut för gjutning av tunnel och därefter återfyllning av lera. På vissa djupare platser används top-down-teknik där man börjar med att gjuta taket för att sedan schakta ut jorden under taket och bygga tunnel. – I etappen vid centralen, där den nya stationen ligger minus 12 meter, har vi använt oss av cut-and-cover. Här finns även en övergångszon mellan lera och berg som är en utmaning på grund av differentialsättningar. Särskild uttagsordning Bo Larsson förklarar att den största utmaningen med arbetet i berggrunden vid stationerna i Haga och Kors26 vägen är uttaget av granit i de stora stationsutrymmena, dels utifrån krav på inläckage av vatten och dels ur ett stabilitetsperspektiv då berget har så kallade svaghetszoner. Vid arbete i berget används främst traditionell borrning och sprängning, men även i vissa fall spräckning och wiresågning. – För att arbetet ska vara så säkert som möjligt finns en uträknad uttagsordning som måste följas. Vid årsskiftet 2023/24 räknar vi med att vara klara med de största riskområdena och vara färdiga med uttag av berget. – Graniten som vi tar ut säljs eller återanvänds av entreprenörerna. Berg från Korsvägen har till exempel krossats och använts för återfyllning vid centralområdet. Vatten som läcker in samlas upp och leds vidare med pumpar. Under 2021 nåddes flera milstolpar i projektet. Entreprenörerna har gjutit golv, väggar och tak i flera tunneletapper, bland annat är 500 – 2022 har vi en del utmaningar kring bergarbeten vid framförallt Haga och Korsvägen på grund av en senare uppstart än planerat, som dels beror på resursbekymmer hos våra entreprenörer och dels på Mark- och miljööverdomstolens dom som påverkar arbetet. Trots alla byggnadstekniska utmaningar så är den största utmaningen att genomföra ett stort projekt som Västlänken mitt i en storstad där byggnationen måste ta hänsyn till boende, bostäder, näringsidkare och andra stadsutvecklande projekt. Västlänkens omfattning innebär också att göteborgarna påverkas av byggnationen på olika sätt, bland annat omläggningar av trafik, buller och vibrationer. – I arbeten som inte stör omgivningen har vi kunnat jobba dygnet runt, annars kör vi fram till klockan 19:00 och i vissa enskilda fall 22:00. Påverkas omgivningen löser vi ersättningsbostad under arbetet. Dispens för alla delmoment För att hålla tidsplaner ansökte Trafikverket i november 2020 om dispens hos Länsstyrelsen i Västra Götaland för nattarbeten under tre månader i området Kanaltorget/ Kvarnberget i Göteborg. Länsstyrelsen godkände inte ansökan, vilket gjorde att Trafikverket överklagade beslutet till Mark- och miljööverdomstolen. I mars 2021 kom domen som går på länsstyrelsens linje. á NORDISK INFRASTRUKTUR nr 2 2022