Framtidens Järnväg 1
INNEHÅLL NORDISK JÄRNVÄG Framtidens www.infrastru
kturnyheter.se www.järnvägsnyheter.se Tågföretagen: Underhållsskulden kan klaras på 10 år KVINNORNA SOM BYGGER FRAMTIDENS JÄRNVÄG Viltolyckor stoppas med AI Digitalisering och automation i fokus på Train & Rail Nr 1 2025 Hector Rails vd: "Järnvägen kan spela en större roll i klimat omställningen” FOTO: HITACHI 32 # 1/2025 7 Conventus Communication AB Box 6219 102 34 Stockholm Telefon 08-506 244 00 Webbplatser: www.infrastrukturnyheter.se www.järnvägsnyheter.se Chefredaktör Anders Carlsson a.carlsson@conventusmedia.se Projektledare Anders Herrgård anders.herrgard@conventusmedia.se Ansvarig utgivare Daniel Hardwick daniel@conventus.se Skribenter Markku Björkman, Anders Carlsson, Stina Wickenberg Annonser annonsera@conventusmedia.se Annonsmaterial: traffic.nis@conventusmedia.se För icke beställt material ansvaras ej. För innehållet i signerade artiklar ansvarar författarna. Copyright: Conventus Communication ISSN 14018772. Allt eftertryck förbjudes. Den som skickar material till Nordisk Infrastruktur anses medge elektonisk lagring och publicering. Stockholm april 2025. 44 48 54 58 32 40 13 14 16 21 24 9 10 Underhållsskulden kastar skugga över branschen inför Sveriges största järnvägsmässa Kinas nya höghastighetståg CR450 – snabbare och effektivare Nya Krösatåget anländer – startskott för miljardinvestering i svensk tågtrafik Varbergstunneln nästan klar efter flera års byggarbete Danska järnvägen rustas för nytt digitalt signalsystem Regeringen godkänner förberedelser för Sydostlänken Ny rapport från KTH – tåget snabbare än flyget Tågföretagen: Snabbt utbyggd järnväg hjälper till med underhållskulden Järnvägsmässan Train & Rail tillbaka Hector Rails vd: Långsamhet skapar osäkerhet för godstågsoperatörerna: AI-teknik ska motverka viltolyckor på järnvägen Historisk upprustning av Västra stambanan inledd Kvinnorna som bygger framtidens järnväg i Danmark Vosslohs nya fabrik i Kumla – första spårväxelanläggningen i Sverige på över 100 år 10 24 44 54 FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 1 2025 3