Energigas 1
I korthet Vinjett Klimatbonus till gasbilarna För
ra året såldes närmare 100 000 nya klimatbonus - bilar i Sverige. För att skynda på omställningen av fordonsflottan ser regeringen över bonus malus-systemet och ändrar reglerna för bland annat klimatbonusen. Stödet för bilar med nollutsläpp, det vill säga elbilar samt bränslecellsbilar med vätgasdrift, höjs från 60 000 kronor till 70 000 kronor. Bilar som drivs med fordonsgas får fortsatt 10 000 kronor. Maxutsläppen för att få bonus sänks från 70 gram till 60 gram koldioxid per kilometer. Regeringen ser även över möjlig heterna att minska risken för att bonusbilar exporteras utanför Sverige. De nya reglerna väntas träda i kraft den 1 april i år. Renault satsar på vätgas och bränsleceller Nytt samarbete. Den franska bil tillverkaren Renault växlar upp sin satsning på vätgas. Under året planerar före taget att starta ett innovationscenter i Frankrike tillsammans med det amerikanska företaget Plug Power, som är världsledande inom bränsleceller och vätgasteknik. – Vårt mål är att bli ledande i Europa när det gäller bränslecellsdrivna lätta lastbilar, kommenterar Renaults vd Luca De Meo i ett pressmeddelande. Det nya, gemensamma företaget ska tillhandahålla färdiga lösningar för vätgasdrivna bränsle cellsfordon, tankinfrastruktur och andra tjänster. Redan i dag erbjuder Renault två lätta lastbilar på el, Kangoo och Master, som drivs med en kom bination av batteri och bränsleceller. De vätgasdrivna bränslecellerna ger bilarna en längre räckvidd och båda modellerna Nya klimatbonusbilar 2020 Laddhybrider dominerar Laddhybrid 52 % Gas 3 % El 22 % Källa: Bil Sweden Elhybrid 23 % Flera av Renaults transport bilar finns i dag som elbilar med både batteri och bränsle celler för att öka räckvidden. Modellerna är nu på väg till den svenska marknaden. kommer sannolikt att lanseras i Sverige under året, enligt Renault. Biltillverkaren har också planer på att konvertera fler än 100 000 äldre bilar till biogaseller eldrift för att de ska få en längre livslängd samt återvinna batterier från gamla elbilar. Volvo i samarbetsprojekt för vätgasdrivna lastbilar Samarbetet går under namnet H2Accelerate och företagen skriver i ett pressmeddelande att stor skalig användning av vätgasdrivna lastbilar är det som krävs för att möta den europeiska ambi tionen om nettonol l - utsläpp år 2050. Till en början vill man sätta ut FOTO: RENAULT H2Accelerate. Lastbilskoncernen Volvo deltar i ett nytt vätgas projekt tillsammans med lastbilstillverkarna Daimler och Iveco samt oljebolagen OMV och Shell. Målet är att skapa förutsättningar för en stor satsning på vätgasdrivna bränslecellslast bilar i Europa. ett 100-tal lastbilar på vägarna i utvalda kluster. Samtidigt ska ett 20-tal tankstationer med hög kapacitet byggas och utvärderas. Under andra halvan av 2020- talet är målet en serie - produktion av tusentals vätgaslast bilar och nya tankstationer längs ”stora korridorer” i Europa. Allt inom gasdetektering • Bärbara en och flergasvarnare • Stationära gaslarm • PID-instrument och läcksökare • Service och underhåll på alla fabrikat Försäljning och service av gaskompressorer / kompressorventiler Uppgradering / optimering av bentlig utrustning Afriso EMA AB • 040 - 92 20 50 • www.afriso.se Hoerbiger Service Nordic AB Phone: +46 (0)240-157 40 Fax: +46 (0)240100 40 E-mail: info-try@hoerbiger.com 14 ENERGIGAS NR 1 2021 NYHET! BW Icon