Energigas 1
Gasbilsmarknad › En framgångssaga – visst. Samtid
igt konstaterar Marcus Akmal att det förstås är tuffa tider för gasbilen. – Trenden med elbilar har sköljt över Sverige. Det är synd, gasen är ju ett supersmart drivmedel som bokstavligen tillverkas av äppelskrutt och bananskal. Jag är övertygad om att det är ett framtidens drivmedel som är här för att stanna. Därför skulle jag vilja se fler positiva incitament från regeringens sida. Fler tankstationer, lägre förmånsvärde, slopade tullavgifter och att privatpersoner som köper en begagnad gasbil får en bonus till exempel. I framtiden tror Marcus Akmal på en mix av olika drivmedel. – Det ena eller det andra är inte facit. Vi kan inte göra oss beroende av ett enda drivmedel. Ta laddhybriden som exempel. Om du främst reser långa sträckor är det inte en bil för dig. Du släpar bara runt på tunga batterier. Bilbranschen ställer om Bilbranschen befinner sig i en omställningsfas när både nya bilmodeller och hållbara driv medel utvecklas i rask takt. I skiftet mot el bilar har Volkswagenkoncernen, där Seat ingår, beslutat sig för att inte utveckla nya generationer av gasbilar. I dag är koncernen den ledande gasbilstillverkaren med storsäljare som VW Golf och transportbilen Caddy. Även Skoda och Audi, som ingår i VW-gruppen, erbjuder gasdrivna modeller. Irene Bernald är informationschef på Audi Sverige: – Gasbilarna är fortfarande en viktig del av Audis hållbara alternativ. Modellerna A3, A4 och A5 finns tillgängliga i sin nuvarande generation, konstaterar hon. – Tack vare den svenska gasmixen är det klimatsmart att köra gasbil i Sverige. Den gas som tankas här består till nästan hundra procent av biogas. På andra håll i Europa ser det sämre ut, även om Audi också investerat i produktion av förnybar gas i Tyskland, säger hon. De certifierade utsläppsvärdena för fordon tar dock inte hänsyn till andelen förnybart och för exempelvis Audi A4 innebär det att ”Tack vare den svenska gasmixen är det klimat smart att köra gasbil i Sverige. Det här är något som vi lyfter fram i vår kommunikation. ” Irene Bernald, informationschef, Audi Sverige 8 ENERGIGAS NR 1 2021 Synligt. Att klistra på dekaler på gasbilarna är ett sätt att göra dem mer synliga. FOTO: BIOGASAKADEMIN angivet koldioxidutsläpp (WLTP) är 122 gram per kilo meter. Det kan jämföras med 22 gram per kilometer om bilen drivs med biogas. – Det här är något som vi lyfter fram i vår kommunikation för att förtydliga hur klimatsmart det är att köra på biogas i Sverige, säger Irene Bernald. Men elektrifieringen är avgörande för att före taget ska kunna vara klimatneutralt senast 2050, menar Irene Bernald. – Audi har en tydlig elektrifieringsstrategi och som bransch måste vi förhålla oss till förutsättningarna. Om endast fordon med nollutsläpp räknas som hållbara efter 2026 är det elbilar som gäller. För att få genomslag är det dessutom viktigt att utvecklingsmässigt fokusera på en teknik. Men omställningen kommer att ske gradvis. De närmaste åren har vi behov av en mix av flera olika alternativ för att minska klimatpåverkan. Symbol synliggör biogasen Ännu en person som vill öka medvetenheten om biogas är läkaren Jan Rapp som grundat den ideella föreningen Biogasakademin. – Sverige ligger i framkant vad gäller biogas och nu tar fler och fler länder efter oss. Trots det är det få svenskar som känner till att världens smartaste bilbränsle faktiskt tillverkas i den egna kommunen. Därför behövs Biogasakademin. Bland annat har föreningen tagit fram en ”Att Sveriges 50 000 biogasbilar ser ut som vanliga bilar är ineffektivt ur ett marknadsföringsperspektiv. Om man däremot skriver ’biogas’ på bilarna blir de synliga. ” Jan Rapp, grundare av Biogasakademin biogassymbol som i dag syns på många ställen, bland annat på bilar och soptunnor. – Att Sveriges 50 000 biogasbilar ser ut som vanliga bilar är ineffektivt ur ett marknadsföringsperspektiv. Om man däremot skriver ”biogas” på bilarna blir de synliga. Om sedan samma symbol används i annonser, på tankstationer, i restaurangentréer och på alla matavfallskärl, börjar fler fråga om samarbetet. När fler förstår att många andra är med, går omställningen snabbare. Att ha symboler, som Svanen, för smarta val är heller inget nytt, påpekar Jan Rapp. Om symbolen på den egna bilen också finns på chips-, öl- och kaffeförpackningar ökar den positiva känslan med att köra gasbil, tror han.