Energigas 1
Ledaren Gasbilen bäst för miljö och klimat Synlig
t. Malmö sätter dekaler på en majoritet av stadens gasbilar för att lyfta fram miljöfördelarna. Energigas nr 1 2021 Offensiv marknadsföring lyfte försäljning Utbildning av personal och kunder, annnonskampanjer om biogasens låga klimat utsläpp, dekaler på bilarna och satsning på sociala medier. Arbetet med att marknadsföra gasbilarna sker på bred front. För Seat har en offensiv gasbilsstrategi gett resultat. SID. 6 Gasklara val för den som vill köra klimatsmart Totalt finns ett 20-tal gasbils modeller att välja mellan för den som vill köra klimatsmart på biogas eller vätgas. SID. 10 Vätgas växer i Mariestad Världens första solcellsdrivna tankstation för förnybar vätgas finns i Mariestad. Nu har kommunen 14 bränslecellsbilar i sin flotta och intresset för vätgassatsningen är stort, både i Sverige och utomlands. SID. 16 ”För mig är Sverige biogasens Mecka” Med över 220 gastankstationer i Europa ger sig Orangegas nu in på den svenska marknaden. ”Vår happy planet-filosofi är att vara lite snällare och göra affärer utan påtryckningar”, säger företagets grundare Marcel Borger. SID. 24 Tre frågor till: Truls Borgström, samordnare för elektrifieringsstrategin SID. 4 I korthet: Biljättarna banar väg för elbilar på vätgas SID. 4 Mustang på gas nu på marknaden SID. 10 Transportbilar på fordonsgas SID. 12 Renault satsar på vätgas och bränsleceller SID. 14 Över 200 tankstationer med klimatsmart biogas SID. 22 Tankklart för tunga gasfordon i Dalarna SID. 28 Vätgasstrategi kräver flera åtgärder SID. 34 Forskning & utveckling: Infångning av koldioxid ny affärsmöjlighet SID. 32 Energigas Sverige: Mycket nytt på EU-fronten SID. 36 Debatt: Sverige måste driva på i klimatfrågan SID. 40 Synpunkten: Höj bonusen till gasbilsköparna SID. 42 OMSLAGSFOTO: MARTIN FRICK FOTO: PATRIK RENMARK Att köra gasbil är ett av de absolut bästa valen man kan göra, från både miljö- och klimatsynpunkt. Sett ur ett livscykelperspektiv, där både bil och bränsle tas med, ligger gasbilarna i topp tillsammans med elbilar som körs på förnybar el. Eller som journalisten Mikael Stjerna uttryckte det nyligen i Dagens Nyheter (22/1 2021): ”James Bond kör Aston Martin och räddar världen. Men bara på film. I verkligheten är det vi som kör på biogas som räddar världen.” Tyvärr hamnar gasbilen ofta i skymundan i fordonstillverkarnas marknadsföring. Det är synd eftersom det finns många fina gasbilsmodeller att välja mellan, allt från mindre modeller till familjekombier och suvar. Även politikerna – inte minst på EU-nivå – missar ofta biogasen när de pratar om omställning. Det är ett av skälen till att vi på Energigas Sverige har växlat upp vår påverkan i Bryssel. Många viktiga EU-frågor kommer att avgöras nu under 2021, exempelvis strategin för hållbar och smart mobilitet och regelverken kring koldioxidnormer. Även på nationell nivå finns det påverkansfrågor så att det räcker och blir över. Här arbetar vi bland annat för ökad bonus till gasbilar och för att Biogasmarknadsutredningens förslag ska bli verklighet. Den senare frågan har regeringen lovat, i budgeten och i handlingsplanen för cirkulär ekonomi, att de ska återkomma till. Det är mycket viktigt att de verkligen gör det – snarast. Energigas ges ut av Energigas Sverige, S:t Eriksgatan 44, Box 49134, 100 29 Stockholm www.energigas.se Ansvarig utgivare: Maria Malmkvist Redaktionell kontakt: Christina Watson, 08-692 18 47, christina.watson@energigas.se Redaktör: Lotta Brandt, 0733-920 570, energigas@mediabaren.se Redaktionsråd: Lotta Brandt, Jonas Gustafsson, Mattias Hanson, Lena Ländin, Maria Malmkvist, Fredrik Svensson, Anna Wallentin, Christina Watson Produktion: Mediabaren i Stockholm Annonser: Bengtsson & Sundström Media, 08-10 39 20, energigas@bs-media.se Prenumeration (kostnadsfri) och adressändringar: linda.carstens@energigas.se Kommande nummer 2021: 26/5, 22/9, 1/12 ISSN: 1653-5367 Tryck: Exakta Print TS-kontrollerad upplaga: 6 200 exemplar Energigas ansvarar ej för insänt, obeställt material. Allt material i Energigas lagras elektroniskt. 341 Annars pratas det ju mycket om vätgas nu, både här i Sverige och i Europa. I januari lanserade Fossilfritt Sverige sin vätgasstrategi, som Energigas Sverige har varit med och bidragit till. Regeringen är på gång med att ta fram en egen nationell vätgasstrategi, likt många andra länder (och EU) redan har gjort. Vi följer givetvis det arbetet med stort intresse. Här vill vi gärna uppmana regeringen att föra en nära dialog med branschen – det bidrar till trovärdighet och legitimitet. Vi står gärna till förfogande. Ni har väl inte missat att vi arrangerar digitala Gasdagar 26–27 maj? Vi arbetar just nu för fulla muggar med konceptet. Redan nu kan jag lova att programmet kommer att innehålla allt ifrån gasbilar, biogas, vätgas och EU-frågor till sjöfart, tunga vägtransporter, industri och gasol. Ett helhetsgrepp på gasbranschen, helt enkelt. 769 XXXXX vd, Energigas Sverige MARIA MALMKVIST vd, Energigas Sverige maria.malmkvist@energigas.se ENERGIGAS NR 1 2021 3