Energigas 1
I korthet Biogas gör chipsen fossilfria Chipstill
verkaren Premium Snacks Nordic går över till biogas i sin produktion i fabriken i Laholm. Anläggningen använder sedan tidigare förnybar el. Bytet till biogas innebär att företaget nu uppnått sitt hållbarhetsmål om fossilfri chipsproduktion i Laholm. Sex vätgaståg till Italien Italien har köpt sex vätgasdrivna bränslecellståg från den franska tågtillverkaren Alstom. Tågen baseras på modellen Coradia Stream som redan tillverkas i Italien. Bakom beställningen står transportföretaget Ferrovie Nord Milano som har option på ytterligare åtta vätgaståg. Gasdriven ambulans testas En gasdriven ambulans har tagits i trafik i västra Frankrike. Den är ba serad på Fiats transportbil Ducato och ska användas för transporter till akutsjukhus i regionen, skriver GNV Magazine. Ørsted satsar på vätgas Det danska energibolaget Ørsted ska producera förnybar vätgas med hjälp av havsbaserad vindkraft. I projektet H2RES byggs nu en elektrolysanläggning på 2 megawatt med tillhörande vätgaslagring. Vätgasen ska användas som fordonsbränsle. Samarbete för fossilfri vätgas Mellansverige. Industri, transportsektor, akademi och offentlig sektor i Gävleborg och Dalarna har gått samman i vätgasinitiativet Mid Sweden Hydrogen Valley. Målet är att skapa fossilfri industriproduktion, gröna transporter och regionala energisystem i de två regionerna. Ett av företagen som deltar är stålföretaget Ovako som planerar för storskalig vätgastillverkning till såväl den egna industrin som till transportindustrin. – Vi skulle kunna börja köra vätgas i våra processer nästa år och ha en tankstation på plats 2024, säger Anders Lugnet, teknisk ugnschef på Ovako, till Sveriges radio. Tungviktare på vätgas. FOTO: TOYOTA Tunga lastbilar på vätgas testas USA. Nästa generation av Toyotas bränslecellsteknik i tunga lastbilar testas på den amerikanska västkusten. Prototyperna, som är tystgående, är tillverkade i ett samarbete mellan Toyota och lastbilstillverkaren Kenworth. Bränslecellerna är en utveckVätgaslager levererade till Siemens Euromekanik. Teknikföretaget Euromekanik har levererat sina första vätgaslager till Siemens Energy i Finspång. Lagren har utvecklats tillsammans med tyska Wystrach och ingår i det EU-finansierade projektet ZEHTC (Zero Emission Hydrogen Turbine Center). Wystrach har stått för hårdvaran och Euromekanik har ansvarat för att skapa en säker systemintegration. Vätgasen ska användas som bränsle vid tester av Siemens gasturbiner i Finspång. Euromekanik ska även leverera en elektrolysör och kompressor. ling av de som redan finns i Toyotas vätgasbil Mirai. Vätgastankarna är placerade bakom förarhytten och ger kraft till ett batteri som matar el motorerna. Räckvidden med fulla tankar och full last på 36,3 ton är drygt 48 mil enligt Toyota. Vätgaslagren levererades färdig byggda i två 40-fotscontainrar. FOTO: EUROMEKANIK 38 ENERGIGAS NR 1 2021