Energigas 1
Vinjett t FAKTA Solceller: 1 600 kvadratmeter sol
celler med en kapacitet på 250 kilowatt. Elektrolysör: Elen från solcellerna driver en elektrolysör som tillverkar vätgas. Produktion: I dag produceras 4 000 kilogram vätgas per år. Elektrolyskapacitet: Totalt finns kapacitet att producera 46 000 kilogram vätgas per år. Lagring: Vätgasen lagras i tankar i två containrar. Totalt rymmer energilagret 345 kilogram vid 200 bar. Tryck: Tankningen sker vid 700 bar. Bränsleceller: Anläggningen innehåller även en bränslecell som levererar el till tankstationen om det är avbrott i elförsörjningen. Pris: Vätgasen kostar 90 kronor per kilogram. Total kostnad: Tankstationen med till hörande solcellspark och utrustning för att tillverka och lagra vätgas har kostat cirka 21 miljoner kronor varav huvuddelen finansierats med bidrag från bland annat EU. › Solsäkert. Med el från solcellsparken produceras förnybar vätgas i Mariestad. Vätgasen lagras vid tankstationen vilket ger tillgång till bränsle året om, även Enligt Toyota är priset ännu inte helt fastställt, men målsättningen är att generation två får en lägre månadskostnad än första generationen som kostade cirka 10 000 kronor per månad. Ett annat hinder för vätgasbilarna är bristen på tankningsmöjligheter. Förutom i Mariestad finns vätgastankstationer i Umeå, Sandviken och vid Arlanda flygplats norr om Stockholm. Det finns även en tankstation för vätgas i Göteborg som varit stängd men som ska öppnas igen under våren. Nordisk vätgaskorridor på gång Vätgas Sverige jobbar för att det ska bli fler vätgastankstationer och driver projektet Nordic Hydrogen Corridor. Målet är att bygga åtta nya tankstationer för vätgas i Sverige samt ge stöd till halva merkostnaden för ett antal vätgasfordon. Hittills har tre städer, Trelleborg, Udde valla och Markaryd, skrivit på avsiktsförklaringar om att bygga totalt tre vätgastankstationer. I projektet, som förlängts med två år till och med 2022, ingår dessutom en större elektrolysör för produktion av förnybar vätgas. Den totala budgeten är på 200 miljoner kronor varav hälften kommer från EU. För den 18 ENERGIGAS NR 1 2021 andra hälften står Vätgas Sverige, Statkraft, Everfuel samt Hyundai, Toyota och eventuella samarbetspartner. Björn Aronsson, verksamhetsledare på Vätgas Sverige, hade hoppats på att bygget av den första vätgastankstationen redan skulle vara i gång. – Bland annat corona har gjort att det inte gått så snabbt att komma till beslut, men det pågår ett förberedande arbete och byggstart för den första stationen beräknas bli i år, förklarar han. De nya tankstationerna ska hjälpa till att skapa vätgaskorridorer mellan Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Dessa kan i sin tur knytas ihop med satsningen på en transportkorridor från norr till söder genom Europa, den så kallade Scandinavian-Mediterranean Corridor. Utsläppsfria transporter drivkraft Drivkraften hos de orter som likt Mariestad vill satsa på vätgas är, utöver att arbeta med miljöoch klimatfrågor, att göra sig attraktiva genom att satsa på emissionsfria transporter. Flera är viktiga logistiknav, förklarar Björn Aronsson. – De vill vara tidigt ute i omställningen och sätter in vätgas i samhällsutvecklingen. I Mariestad stannar inte vätgasplanerna vid Hett. Intresset för Mariestads vätgassatsning är mycket stort, enligt utvecklingsstrategen Susanné Wallner. transporter. Under hösten påbörjades bygget av en ny förskola som ska bli självförsörjande på el med hjälp av samma teknik som vätgastankstationen. Det innebär att förskolan ska producera el med hjälp av solceller och där överskottet på sommaren lagras som vätgas. På vintern kan vätgasen driva en bränslecell som ger både värme och el.